Jump to content

Kan jeg bruke 155gr Sierra data for 155gr Nosler CC?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Har blitt litt usikker: Jeg har benyttet ladedata fra Norma.cc, for 155gr Sierra kuler og N202. Jeg har imidlertid brukt Nosler Custom Comp kuler i stedet, da jeg antok at disse er tilstrekkelig like.

 

Nå i etterkant er jeg ikke så sikker lenger. Er dette et ok bytte å gjøre, og er mine ladninger innen trygge rammer? Ladning 1: 42gr N202. Ladning 2: 42,5 gr N202.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at det er snakk om .308 Winchester?

Mål C.O.L. en gang til for sikkerhets skyld. Jeg leser i min egen ladelogg at jeg hadde ca.1,0mm. friflukt med 71,0mm. C.O.L. Med Sierra Match.

Med Nosler Custom Comp havnet jeg på 70,20mm. Altså sette kula litt lenger inn for å holde samme friflukt.

Ladedata blir temmelig likt, de er rimelig like i konstruksjon og bæreflater. Det kan være greit å starte 1 grain under.

Selv om du setter kula 0,50 - 0,80mm. lenger inn gir ikke dette det helt store utslaget på høyere trykk for en slik bløt kule.

 

NB. Når du måler C.O.L. med slike hullspisskuler får du lett ulike mål. Kulens totallengde varierer p.g.a. gradene ved hulspissen. hvis du måler 5 - 10 kuler fra samme eske får du en del avvik på lengder.

Kulene har uansett samme fasong der kuleisetteren i dien tar tak i kulen. Bruker du samme kulen som du målte friflukten med til første patron så blir alle patronene like med tanke på friflukten.

For moro skyld målte jeg noen kuler her og nå, 168grain Nosler Custom Comp. En kule måler 30,81mm. en annen måler 30,88mm. og en tredje måler30,91mm. osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...