Jump to content

Lade 30-30 Win og 14” contender løp


Loddfåvne

Recommended Posts

Jeg har planer om å begynne å lade til en alt for lite brukt TC Contender jeg har liggende i kaliber 30-30 Winchester. Skal få den gjenget for en Hausken samtidig som .308’en. Problemet er at det meste jeg kommer over av data er for lengre løp og/eller basert på amerikansk krutt. Er det noen som har fornuftige data for 30-30 win og 14” løp :?:

 

Jeg ønsker å basere meg på Norma og Vihtavuori krutt, samt kuler som f. eks 110 gr Hornady V-max og 125 gr Sierra SPT Prohunter, Winchester hylser og CCI LR hetter.

 

I ladeboken til Lyman har jeg funnet følgende:

110 V-max: COL: 2.53” , Win LR hette

Krutt:IMR-4198 start:25.0gr max:29.0gr

Krutt:IMR-3031 start:28.5gr max:33.5gr

 

125 SPT ProHunter: COL: 2.6”, Win LR hette

Krutt:IMR-4198 start:24.0gr max:26.0gr

Krutt:IMR-3031 start:28.0gr max:32.0gr

 

Ladeboken lister følgende:

IMR-3031 mellom Norma 201 og N135

IMR-4198 mellom N120 og Norma 200

 

Jeg har N135 og Norma 200 i skapet. Dersom jeg bruker N135 i stede for IMR-3031 og Norma 200 i stede for IMR-4198 i QuickLoad så ser det fornuftig ut. Jeg planlegger derfor bare å ”bytte likt”, riktig nok med mindre det er noen her som har noe bedre ladning å komme med. Objections? Input? Om ikke blir dette hengende som tips for andre…

Link to comment
Share on other sites

Hva du skal bruke, er litt avhengig av hva de skal benyttes til. Ladning på 27 grs N120 har fungert bra til 168 grs kuler for konkurranse med 10" og 14" løp. Det er ikke problem å benytte rifle ladningene i pistol, finnes nok en god del TC data som er over trykk standard. Fordelen i forhold til rifle, er bla at du kan sette kula ganske langt ut, samt bruke en hver kule form uten fare for serie tenning i rekylen.

Avhengig av hvor gammelt løpet ditt er, har du for de eldste 1-14 stigning, for de nyere 1-10 stigning. Det kan du måle selv, men de eldre løpene hadde for 10" påloddet forsikte og for 14" forsikte, hvor bladet går i svalehalespor i kornfoten. Generelt har jeg opplevd at 1-14 stabiliserer inntil 168 BT, eller 180 SPFB, lengre kuler treffer skiva med hull som etter et lite strykejern :D

Har også benyttet N130, N133 og N135, Stort sett har jeg benyttet 150 og 168 grs kuler, men om du benytter Norma og Vihtavuori sine data for kaliberet, burde du ha nok å ta av.

Link to comment
Share on other sites

Jaktladningen min med Nosler BT/150 gr. er N140/33 gr - og gir godt og vel 2000 fps. i mitt 14" løp.

 

:shock: Det hørtes ut som en frisk ladning. Setter du den til COL rundt 69 mm?

 

Hva du skal bruke, er litt avhengig av hva de skal benyttes til.

 

Den kommer vell aldri til å bli brukt til så mye fornuftig, men å ha ammo som lager hull i blink og samtidig har anslagsenergi ekspansjon nok til at den kan taes med (ut av landet) på jakt er jo målet. Enten som kompakt rifle eller pistol /m tilbehør. Tenkte at V-max'en må være en fin plinkre kule samt være hurtigekspansjons valget, mens 125 SPT ProHunter og kanskje en 150 BT gir litt større penetrasjon.

 

...har du for de eldste 1-14 stigning, for de nyere 1-10 stigning.

 

Nesten sikker på at jeg har 1-14 stigning, men jeg har egentlig ikke primært tenkt å lade noe over 150gr så det kan jeg nok leve med.

 

Takk for innput så langt, skjønner at jeg kommer langt med lette .308 kuler og raskt riflekrutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...