Jump to content

QL hjelp, 200AB i 358Win


Hans Kristian

Recommended Posts

Har to bokser CFE 223, å fungerer litt på å prøve det i 358win'en med 200g Nosler AB kuler. Dessverre er dette et helt hvitt område på kartet, og det er slett ikke sikkert at dette engang er et område det er vert å "oppdage"!

Er det noen med QL som kan hjelpe meg litt, før jeg eventuelt begir meg ut på dette med forsiktige museskritt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lignende prosjekt på gang i en kortløpet 35Whelen, så jeg har undersøkt en del rundt temaet. På min versjon av QL ligger ikke CFE223 inne.

På Hodgdon sine hjemmesider ligger det ladedata for BLC-2 som er nesten likt CFE223 etter det jeg forstår. BLC2 er ørlite mer raskt brennende enn CFE223. Resultatene på alt jeg har funnet på nett tilsier at max ladning er 1-2gr høyere for CFE223 enn for BLC-2.

Så min fremgangsmåte blir å jobbe meg opp fra en medium BLC-2 ladning.

Jeg anbefaler at du sjekker disse kildene selv for å gjøre deg opp en mening om mitt resonnement. I alle tilfeller så tar en jo sine forhåndsregler ved utprøving av slike ting.

Link to comment
Share on other sites

QL versjon 3.8: 50 cm pipe: 52 grain CFE223 gir 790 m/s med col 70.61 mm. Ca. 10% komprimert ladning. 58000 av max 58700 psi. Kun 93 % forbrenning av kruttet. Altså en hard ladning med dårlig forbrenning av kruttet.

 

47 grain gir 711 m/s. 100 % fylling. Kun 87 % forbrenning av kruttet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...