Jump to content

6.5x47 Lapua [erfaringer]


Ripp

Recommended Posts

Det var det vi kalte de da langholdsbølgen på nettet kom skyllende her, og "alle" skulle ha dette nye fantastiske kaliberet, og de oppdaget at uansett hva kanerne skrev på nettet, så er det litt mindre futt i en x47 enn det er i en x55.

Nå er moten mere 300-magnum, men 6.5x47 er fremdeles "en drepar" av et presist lite kaliber. Her hjemme føler jeg at fordelen 6.5x55 har med ammo og hylser oppveier de fordelene x47 eventuelt måtte ha (unntatt i en kort kasse) ellers.

Jeg har rett nok INGEN erfaring med 6.5x47 utover at mange som bruker det rundt meg skyter plagsomt bra... I en M98, så sitter jeg med en følelse av at den korte tverre patronen vil gi mateproblemer. Ville ikke kamret en M98 i 6.5x47 uten å forhørt meg meg noen som har ekte* peiling på blant annet det, og så vurdert om det er enklere med en annen patron.

 

6mmBR - i en M98 type kasse? Funker matinga greit der?

 

I en slik lang kasse, laget opprinnelig for 8x57, så virker en lang patron klart best, og da en som er lang og kon. Om en virkelig MÅ ha noe annet enn 6.5x55 fordi en ikke VIL ha det som er vanligst, og fungerer greiest - så ville jeg vurdert en annen kasse.

 

 

*Altså en børsemaker som vet hvordan man ordner mating med forskjellige patroner

 

K

Link to comment
Share on other sites

My bad. Hadde ikke kamret 6BR i en mauser.

Hadde ikke engang giddet kamre noenting i en mauser, om det så var gratis.

Livet er for kort til å plages med gammel mannskit. (satt på spissen)

 

 

Ligger en Tikka M55 på finn i 6mmBR. 5000,- kr. Mater fra magasinet.

Bruk heller energi på en lett stokk, og du har en knallfin småvilt-rig.

Link to comment
Share on other sites

Mannskit !!!!!! det såret en Mauser entusiast :cry:

Skjønner vi er forskjellige, men å bygge et bra våpen basert på ei Mauser kasse er morsomt, dyrt og ikke minst lærerikt. (Min oppfatning)

 

En Gewehr M98 har en låskasse lengde på 1,250 mm, men en Karabiner 33/40 1,090 mm, altså kortere kasse enn original M98. Utgangspunktet (kort kasse) med våpenbygget er derfor bedre @M67 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jada, grevling smaker sikkert bedre enn huggorm også :wink: Det blir likevel neppe noen delikatesse.

 

Du har en bra kasse, en klassisk kasse, og en som egner seg for visse patroner, og mindre for andre. Mitt, og tydeligvis avtreksfeils råd er å velge en patron som passer i kassa. Det vil spare deg for penger og plagsomhet. Man kan lære uten å erfare alt selv.

Dersom du er enig med meg i at kassa ikke er "mainnskit", så har du heller ikke lyst til å ødelegge den med å få den til å fungere med de korte BR patronene.

Mauseren blir uansett aldri noen BR-børse - og for prisen av å prøve får du en ferdig T3.

 

Jeg har hora opp mauser selv, men da hadde vi ikke T3er, Barnarder og Stillere, knapt nok 393er, og iallefall ikke internett. Verden er gått videre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du utnytte en 6.5x47lapua så burde du ha en stiv/rett kasse.

Men det skal være fult mulig og få til. Så fremst du ikke ikke har lavt budsjett. Risikoen vill også være at når du er ferdig med prosjektet så vill fremdeles en rifle til halve prisen av byggekostnad skyte like bra om ikke bedre. Men har du økonomi så er det jo bare å kjøre på ☺

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...