Jump to content

Fulltange bushcraft


sako.

Recommended Posts

Her er mitt første forsøk på å designe og lage en fulltange Bushcraft kniv. Bladet er som vanlig laget av Ingemar Nordell, i 4mm RWL34.

Oal kniv er 230mm, blad 110mm. Skaft i orange og sort G10 med messing pins.

Slire i 2,8mm shaftlær, med oppheng for høy og lav bæring av kniven.

 

Kom gjerne med kommentarer, gode og dårlige :-)

 

x59na.jpg

 

219xnxg.jpg

 

r1d89k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott, solid kniv! Jeg liker den spisse blad formen, har jeg forstått det rett at Ingemar Nordell har laga bladet etter din tegning? Meget bra tegning!

 

Skaftet ser godt ut, tøff farge! Syns vel godt i skauen. Jeg må prøve meg på G10 snart. Hvordan syns du det er å jobbe med i forhold til hardved?

 

Slira skal vel bare være praktisk på en bushcraft kniv, men jeg ville ha laga slira litt nettere ved å runde kantene. Lage slira spissere, som kniven altså. Den praktiske løsninga på dobbelt opphenget trur jeg ikke jeg har sett før? Det er flere som ønsker å ha kniven høyere i beltet enn før. Du vet det sikkert men et hårstrikk holder fyrtøyet på plass i hempa når magnesiumstaven blir slitt.

 

Med tanke på tråden om en god allround kniv, synes jeg denne her er midt i blinken. Hva blir prisen hvis du selger?

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer :-) Ja, det er laget etter min tegning. Lager kun kniv på egne design, sender tegning, eller mal til Ingemar, og får ferdig blad tilbake.

Jeg kommer nok til å endre noe på slira neste gagn, la den skrå noe mer mot spissen, og muligens sy en søm nr to som følger bladformen mer.

G10 er overraskende lett å jobbe med, lettere å forme enn stabelisert tre, må være forsiktig med slipemaskin, gjør det meste for hånd.

Trikset med hårstrikk viste jeg ikke, men nå vet jeg jo det :-) Har bestilt orange paracord til fangsnor, trenger litt farge synes jeg.

 

Prisen på en slik kniv vil være 2000kr.

Link to comment
Share on other sites

Det er en bra måte å lage bladet på. Mer personlig.

 

Der lærte jeg noe, jeg trudde båndsliper var et must på G10 pga hardhet.

Men hvis det kan formas med håndverktøy, skal jeg jaggu lage et par scales.

 

Svart og oransje er en bra kombinasjon, kanskje oransje sømmer hadde blitt bra?

 

Til 2000 hadde jeg hadde heller kjøpt din kniv enn en Fallkniven av samme type.

Et godt kjøp. Jeg tipper du bruker materialer for ca 800-900 kr? Blir ikke rare timeprisen. :D Men alt kan ikke måles i kroner og øre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

fantastisk flott kniv! :)

 

mtp å designe eget blad slik du har gjort, hvordan er fremgangsmåten?

tegner du for frihånd, setter på mål og sender på mail eller benytter du et program til dette?

hva er ca leveringstid på et slikt blad?

kan jeg spørre om hva ca prisen blir på et slikt blad?

 

grunnen til at jeg spør er at dette er noe jeg kunne tenkt meg å gjøre selv:)

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...