Jump to content

Legge inn grenser på Astro.


Tika

Recommended Posts

Jeg har behov for å legge inn grensene til et jaktterreng på Garmin GPS.

Har gjort noen søk på nett og funnet to løsninger.

 

Enten legge inn grensen som ett spor ved hjelp av Basecamp og så overføre dette til GPS.

Vil dette sporet da slettes om man velger å starte ny jakt eller slette sporloggen på gpsen?

Eller kan man skrivebeskytte sporet?

 

Det andre alternativet er å laget ett eget kart hvor jeg tegner inn grensene ved egen programvare og legge inn grensen som en polygon i kartet. Kartet gjøres transparent og legger seg oppå det originale kartet på gpsen.

Ulempen er at dette tar lang tid, er komplisert og det krever at man skanner/legger inn det originale kartet med tilstrekkelig oppløsning.

 

Noen som har erfaring med noen av forslagene mine eller andre måter å tegne opp terrenggrensene på Garmin?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke funnet noen måte å gjøre det på pcen, men jeg plottet inn grensen så godt jeg klarte, ved hjelp av å markere med ikoner ved gjevne mellomrom der grensen gikk, så jeg fikk ringet inn området. fungerer veldig bra for min del.

 

så kommer det jo ann på hva du skal bruke det til og hvor nøyaktig du skal ha det.blir jo ikke 100% nøyaktig, men så lenge man ikke må gå på grensen når men jakter, så skulle det gå bra.

 

Det terrenget jeg markerte opp var statskogterreng og grensene var kanske så rette.

Link to comment
Share on other sites

Skal legges inn på Astro gpser som blir brukt av folk som er ukjente i terrenget og må vite hvor grensene går. Er snakk om storviltjakt med løshund.

 

Tror jeg skal jobbe videre med spor løsningen først da den er enklest og raskest.

Sporet lages på pc med Basecamp eller Mapsource.

Overføres så til de gpsene som skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Vil dette sporet da slettes om man velger å starte ny jakt eller slette sporloggen på gpsen?

Eller kan man skrivebeskytte sporet?

 

Ny jakt sletter kun det aktive hundesporet. Slett sporlogg sletter kun ditt aktive spor. Andre spor som er lagret på enheten, enten det er grenser du har lagt inn, egne eller hundespor du har valgt å lagre, de blir liggende, og må evt slettes hver for seg ifra sporstyrer i menyen. Der inne kan du også velge hvilke spor og med hvilken farge som skal vises på kartet.

Link to comment
Share on other sites

Nyttig tilbakemelding ang spor og sletting av aktivt spor.

Da virker det som det kan være en god løsning for oss.

Er flere områder jeg skal lage grenser for, så da kan jeg legge de inn som separate spor.

Så kan man aktivere de grensene man har behov for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...