Jump to content

Sightron eller Vortex?


Abs

Recommended Posts

Jeg vet at dette spørsmålet er stilt før, og jeg har søkt og les i gamle tråder. Føler allikevel ikke at det besvarer spørsmålet mitt helt. Ønsker å starte med litt langhold, i første omgang opp til 600m kanskje. Våpenet er en carl gustav 3000 i kaliber 6,5x55 med 55cm matchpipe med en hausken standard m/bakkammer og tyristubben stokk. Den veier vel ca 5 kg med alt på. Kikkertsiktet jeg har idag er en bushnell elite 4500 6-24x 40.

 

Sikkert ikke det perfekte langholdsvåpen, men jeg skyter godt med den og stokken er tilpasset meg.

 

Så til spørsmålet mitt angående valg av ny kikkert. Er student, og derfor ikke ubegrenset med penger til disposisjon. Men jeg kikkerten jeg ønsker må oppfylle følgende kriterier:

 

- minst 24x forstørring

- Utvendige tårn

- pris så lav som mulig, men ikke jalladorullkikkert.

- Et retikkel som synes om jeg skulle jakte rev med børsa op opplyst åte ( bushnellen hadde retikkel som ikke syntes om kvelden). Er dog ikke ute etter noen topp skumringskikkert

- Må kunne brukes på toppjakt, vekt har ikke kjempe mye å si, viktigere at den tåler en støyt.

 

Så til noe jeg er usikker på. Burde jeg velge mrad eller moa knepp? Hva er lettest og bruke i praksis?

 

De kikkertene jeg vurderer er følgende:

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/sightron-siii-moa/sightron-siiiss-8-32x56-fine-cross-hair

 

eller

 

http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/sightron-siii-mrad/sightron-siii-kikkertsikte-8-32x56-cm

 

eller

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/viper-pst-6-24x50-ffp-ebr-1-mrad-reticle

 

Sightronene er såvidt dyrere, men akkurat på smertegrensen.Kan ikke gå noe høyere i pris tror jeg.

 

Hvilken av disse er "best" ut i fra hva jeg ønsker? :smile:

 

EDIT: Ser at denne burde ligge under optikk, vet ikke helt hvorfor jeg la den under langhold. Beklager så mye :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en Sightron S III 6-24x50 til jakt noen år. (24X holder blandt annet til å kjønnsbestemme rådyr etter gevirfelling på et par hundre meter) Optikken henger brukbart med opp til 24X. Siden retikkelet er I 2. plan er det også brukbart ved lavere forstørrelser I dårlig lys. Klikk er passe harde og repeterbare. Ikke det ideelle siktet til allt du tenker på, men brukbart og rimelig.

Link to comment
Share on other sites

Sightron>Vortex...

 

Solgte nettopp en Vortex 4-16x50 for enten var det dårlig optikk ellers fulgte ikke øynene mine med utover holdene.

Etter 500 meter var den vanskelig å justere parallaksen på, men dette gjelder alle disse.

Sightron, Falcon optics, Millett, til og med TASCO er klarere langt utover i periferien.

Link to comment
Share on other sites

Ja er falcon på samme nivå med sightron eller vortex? Har tittet litt på dem før, men slo det litt fra meg. Men jeg er usikker, så er åpen for innspill :smile:

 

Når det gjelder optikk har jeg aldri hatt noe bedre enn meopta, men har egentlig vært godt fornøyd med den ( bortsett fra "lav" forstørring). Hvordan er disse kikkertene i forhold?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt flere stykker av Falcon og av Vortex, Falcon er klart klarere. Det der dog snakk om 4-14x44, ikke 5,5-25x55.

Men med det sagt, disse lavpriskikkertene slår ikke ordentlig optikk.

Jeg solgte nettopp den siste Vortexen til fordel for S&B eller Kahles til våren, men har mere nytte av Falconen frem til da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...