Jump to content

Ballistikk: Hastigheter på enkelthagl i ulike ladninger


muck

Recommended Posts

Hvordan er fordelingen på hastigheten til ulike hagl når man har ulike ladningsvekter? Hvis vi ser på to ladninger, 32g med 440 m/s mot 36g med 400 m/s: Hvor stor andel av haglene vil ha fart over 360m/s i de to ladningene?

 

Oppsummert lurer jeg på hva som er å foretrekke av f.eks ei ladning på 32g med hastighet 440 m/s mot ei ladning på 36g med hastighet 400 m/s og en haglstørrelse opp.

 

Noen erfaring på hvordan ulik hastighet påvirker størsteparten av haglene, og ikke bare topphastigheten på fremste haglene?

Link to comment
Share on other sites

Allt beror på vilket avstånd vi pratar om och grovlek på haglet, 32g :7 i 440ms bromsar upp fortare än 36g ; US1 @ 400ms

 

Finns massa långa ( jättelånga) teoretiska och med tester underbyggda diskussioner i ämnet, men idag orkar jag inte engagera mig i det

 

då jag har tendens att " nörda ner mig " av samma anledning räknar jag aldrig träffarna på papper längre :D

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Dette er et fryyyyktelig teoretisk spørsmål, muck.

 

Dette kommer an på lengden på hagleløpet, trangboringa/choken, størrelsen på haglene, temperatur ute osv osv.

Det å kronografere et hagleskudd gir heller ingen mening.

Det beste her er å teste i "real life", som det heter på "nynorsk"...

Men aller først må du finne ut hvilken standard produsenten av ammunisjonen har benyttet ved sin fastsettelse av hastigheter osv.

Det finnes flere ulike beregningsmetoder her, har jeg blitt fortalt.

 

Som culot sier, finnes det mange og lange utredninger på dette, men de aller fleste er kun av marginal praktisk nytte.

Link to comment
Share on other sites

Enig at dette kan være fryktelig teoretisk, men var ute etter litt synsing og erfaringer. For mitt tilfelle dreier det seg om hva jeg skal bruke på rype når avstanden blir litt lengre enn 30m (som den ofte blir på denne tiden av året). Litt lettere ladning med stor fart eller litt tyngre ladning med litt mindre fart. Jeg har ikke kronograf per i dag, men har bestilt en da tilgangen på telefonkataloger er litt begrenset i disse tider. Hvorfor mener du at kronograf ikke gir mening? Er det fordi den måler fart til de raskeste haglene, og ikke sier noe om hvordan resten beveger seg?

Link to comment
Share on other sites

Dette er så teoretisk at det ikke har praktisk nytte, men dersom du virkelig er interessert så er den eneste jeg vet som har gjort beregninger på noe som er litt i nærheten av dette en som heter Joanna Schmeltzer. Jeg er litt usikker på om jeg husker rett skrivemåte, men hun gjorde noen beregninger på enkelthagl i haglsvermer med en 6 DOF modell bare for å vise at det vart mulig.

Artikkelen ble publisert i Vest European journal of ballistics. Jeg fikk et særtrykk av henne, men husker ikke hvor jeg har det.

Artikkelen krever meget god innsikt i ballistikk for å forstå innholdet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor mener du at kronograf ikke gir mening? Er det fordi den måler fart til de raskeste haglene, og ikke sier noe om hvordan resten beveger seg?

 

Det jeg har vært med på kronografering av haglskudd ligger riktignok endel år tilbake i tid, og den gangen fikk vi ingen konsekvente tall fra kronografen. Noen ganger målte den et veldig høyt tall, deretter et veldig lavt tall, og så noe midt i mellom, alt med identisk type ammunisjon....

Den ukonforme "massen" som en haglsverm danner på sin vei fra munningen på våpenet gjorde at vi aldri fikk noe vettugt ut av hverken den ene eller andre typen kronograf, eller ene eller andre typen ammunisjon. Tallene sprikte så mye at det rett og slett ikke ga noen mening.

 

Tommelfingerregelen ble den gangen at på lange hold brukte vi gjerne litt større hagl enn ved kortere hold, samt at vi gikk opp i kruttladning. Større/tyngre hagl og mer fraspark ga best resultat på lengre hold. Men det var kun ved praktisk måling av spredning samt penetrasjon vi kom frem til dette, altså på ingen måte noen vitenskapelig metode... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...