Jump to content

Avtrekk låser seg – Lanber Gyttorp


kolbersparadoks

Recommended Posts

Første dag i høstas jakt, og hagla fusker – til stor glede for den eneste rypa jeg hadde på kornet i dag.

 

Jeg kan avsikre hagla, men avtrekket fører ikke til noe "klikk". Etter litt prøving og feiling fant jeg ut at jeg kan få løsna skudd hvis jeg først avsikrer og deretter endrer løp med løpsvelgern. Denne prosedyren er imidlertid temmelig hemmende på støkkjakt når hurtighet er alfa og omega. Hagla er en Lanber Gyttorp.

 

Noen som har vært borti lignende eller har peiling på hvordan problemet kan løses når man er på en hytte i gokk? Svært takknemlig for tips som kan redde resten av årets jaktuke!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, og godt forslag!

 

Men, nei. Jeg kan avsikre, og så dytte løpsvelgeren insisterende mot originalposisjon, uten at jeg får skutt. Men jeg kan forsåvidt avsikre, flytte løpsvelegeren over, og deretter tilbake igjen i original posisjon, så får jeg trekt av. Så løpsvelgeren er ikke i noen mellomposisjon på ytre knappenivå i hvertfall, men det er mulig det er noe mikk med løpsvalget inni der et sted...

Link to comment
Share on other sites

Er nok samme problemet som jeg hadde husker ikke helt men det var en enkelt og billig å få børsemaker til å reparere det mener det var skit som var årsaken eller en fjær. Det er ikke løpsvelgeren men det er vell noe sånt som rekylen av første skudd som skal spenne det andre så det er en treghet.

Link to comment
Share on other sites

Ta av bakkappa, finn et skrujern eller en koppnøkkel som passer på bolten inni (det er et langt høl innigjennom kolben og en stor bolt som holder bakstokken til mekanismen), løs denne og trekk av kolben. Så rengjør du mekanismen skikkelig. Bruk rust/skittløsende tynn olje og trykkluft. Funker best. Eventuelt kan du legge hele greia i en ultralydsvasker. Gjør rent skikkelig, tørk rent og ha på litt tykkere våpenolje som gir rustbeskyttelse og smøring til mekanismen. Og så monterer du sammen hele greia igjen.

 

Trenger stort sett ikke å demontere mer, du kommer til det mest essensielle bare du får av stokken. Tror det er veldig få som gjør rent inni der, og stort sett skal det ikke være nødvendig å gjøre det ofte heller. Men en gang i ny og ne er fornuftig, for i verste fall kan det bli skikkelig gravrust...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Jeg fikk tatt av bakkappa, men verktøyutvalget på hytta tillot meg ikke å komme helt ned til den djupe skruen som festa kolba. Men da skal jeg prøve det når jeg kommer hjem. I mellomtiden har jeg begynt å få inn drillen med avsikring-løpsbytte-bang såpass at jeg overlever noen dager til jeg kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...