Jump to content

Skarv og ærfugljakten 2014


Xesray

Recommended Posts

Joda, blir vel en tur eller 23 i år også :D

Heromkring er ærfuglkullene tallrike og feite i år, i går (da det var vindstille) så jeg flere som var såpass feite at de sleit med lette uten motvind... Skarven ser ut til å ha ett mer normalt år på mine kanter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Flott å se at folk jakter skarv! Hadde en tur til et skjær i nærheten av Stavanger i fjor og 3 mann fikk da felt cirka 30 skarv, ble naturlig nok helt hektet :) Men nå har det seg slik at jeg har flyttet til Bergen for å studere, og de fleste turene jeg får hjem til Stavanger går med til hjortejakt. Jeg lurer derfor på om noen av dere vet om det er greie skarvebestander/sjøfuglbestand generelt i Bergensområdet, helst så nær Bergen at det er tilgjengelig uten en alt for lang biltur :) Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Tysnes er registrert Onarh, takk for tipset! :) Hvordan er det med bebyggelse her, er det lett å komme seg litt utenfor allfarvei sånn at du slipper følelsen av å jakte "med andres øyne i nakken"?

 

Har ikke kajakk nei Xesray, er lite praktisk med tanke på oppbevaring når du bor i en liten leilighet i Bergen sentrum... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uten båt eller kajakk blir det nok vanskelig.

Skarven setter seg på små enslige holmer, og helst ytterst på nes.

Se etter hvit avføring på holmene.

Veldig variert jakt er det uansett :D

Resultat fra i går i nordhordaland:

2 Skarv

1 siland

1 stokkand

1 RAVN, (10 points) :mrgreen:

3 kråker

8 svartbakker :D

 

Og solbrent :shock:

Link to comment
Share on other sites

Noen stemningsbilder fra skarvejakten i Nordhordaland

 

34qut14.jpg

Meg og skarven,

skutt med Blackcloud SnowGoose #2 (skyter hard og tett) :mrgreen:

 

2djyxyb.jpg

Slike holmer sitter skarven på

 

a09wjn.jpg

2 stk siluetter i finèr.

Det satt seg en skarv rett foran de, så de ble gjennomhullet på 7 meters hold :roll::mrgreen::mrgreen:

Må nok lage noen nye til naboen 8)

Link to comment
Share on other sites

Vært ute to turer i år etter sjøfugl.

Første turen var det strøkent vær og ærfuglen kom nesten svømmende oppi kajakken. Jeg så et sted mellom 100 og 200 ærfugl, 15 grader og solskinn så føler man seg bra bortskjemt.

Skjøt 4 ærfugl og en skarv, kunne skutt langt flere ærfugl enn dette men liker å begrense meg litt når jeg først er ute, er gøy med selve jakta og har ikke behov for å fylle frysen på første turen. Så også et par store skarv som jeg ikke fikk skutt, disse kom flyvende rett over kajakken men det kom kjørende en båt 50-100 meter foran meg, usikker bakgrunn.

 

Andre turen ble det skutt 5 ærfugl. Var ute med en kamerat som skal ta prøven. Han har kajakk og ville være med å se hvordan det er å jakte fra kajakk, så var morro med god utelling, selvom været ikke vær i nærheten av hva det var første tur. 8-10 m/s, regn og kaldt er ikke hyggelig jaktvær men når man først har tid mellom eksamene så må man benytte seg av muligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var den alt for korte sesongen over nok en gang. Plaget med ekstremt mye dårlig vær og alt for mye sjø i år, så ble ikkje mange turer i kajakken nei.

 

Fikk min siste tur forje tirsdag med 4 skarv på et par timer, må si at eg er fornøyd med det.

 

Skulle ønske sesongen varte ut januar/februar, så hadde det nok blitt mange fler fine turer på sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...