Jespen Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Satt i kveld og presset hylser i .375 H&H. Smurte hver 3. innvendig, men så glemte jeg en runde smurning, og dette ble resultatet: Ekspanderstanga ble med ut av dia!! Satte den inn i dia igjen og starammet godt til, og fikk dratt den ut av hylsa. Spørsmålet er om den gradvis har blitt med ut etterhvert som jeg presset, eller om den kom på denne hylsa? Hva mener ekspertene, bør jeg ompresse hele partiet av hylser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rustad Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Er langt i fra noen ekspert, men kan ikke skjønne hvorfor du skal presse om igjen hylsene du allerede har presset. Så lenge ekspanderstanga har blitt med ut igjen så har halsen riktig diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Dårlig smøring av halsen kan få skuldra til å strekke seg, men så lenge hylsene kamrer fritt er det ikke noe problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jespen Posted September 30, 2008 Author Share Posted September 30, 2008 tenker mer på om espanderstanga har bunnet i hylsa, slik at denne ikke har blitt satt ordentlig tilbake. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Næææh, tror jeg ikke. Klarte du å trekke den ut ville du nok ha klart å presse den tilbake også. Og uansett, det verste som kan ha skjedd er at du ikke presset hylsene nok, og det finner du fort ut ved å prøve de i rifla før du lader de om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted September 30, 2008 Share Posted September 30, 2008 Må ærlig innrømme at jeg har opplevd dette med noen kalibre, og det har irritert meg såpass mye at i enkelte dier (av enkelte fabrikat) har jeg skrudd bort ekspanderknappen og bare brukt stanga for å støte ut hylsene med. Og jeg har ikke merket forskjell i hverken presisjon eller hastighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts