Jump to content

Småviltjakt med rifle


Bjorhusdal

Recommended Posts

Heisann! Ung og ivrig jeger på 19 år fra nordland her. Har veldig lyst å jakte småvilt med rifle, da jeg gikk til anskaffelse av en tikka t3 6.5x55 i fjor. Men lurer veldig på hvilken småviltjakt som er spennende med rifle evt når på året? Noen som kan komme med gode innspill? Da blir jeg veldig takknemlig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tok litt tid før jeg så min første rev her hjemme også.

Enkleste er nok å legge ut åte og se om det forsvinner;) da vet du iallefall om det er rev der:) men iallefall på denne tiden er skumringen på kveldene, og fra 0500 til 6 beste tiden å se etter mikkel rev:)

Jeg bruker kråker og sånt til åte. Da tar man 2 fluer i en smekk;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sånn med jakt, en må prøve mer. Finne ut om reven, hvordan den lever. Hvorfor den viser seg, når den spiser, alt sånt. Hvis du kikker på trådene om predatorjakt, f eks, ser du at en del skyter mange rev. Det samme gjelder for andre arter, rådyr, skogsfugl hva som helst. Det er ikke BARE flaks, det handler om å bli god til det en driver med.

Finn ut hvilke arter du kan få lett tilgang til å jakte i området der du bor, f eks rev finnes nesten overalt. Så kan du gjerne studere litteratur, eller tråder på Kammeret. Men det viktigste: Du må ut i terrenget der du skal jakte. Se etter spor, hi, rester etter måltider, møkk, osv.

Lær deg evt å lokke, det arangeres til og med lokkekurs innimellom. Optimaliser utstyr og ammo, uten nødvendigvis å kjøpe det dyreste og kuleste, finn ut hva som funker. Snakk med andre i lokal JFF, f eks, hvorfor lykkes de ?

Link to comment
Share on other sites

Beste er når første snøflekkene kommer, og utover. Vinterrype på snø er lettest å oppdage.

Nå er den krevende, du må gå den opp og se hvor den lander. God håndkikkert er et must.

 

6.5x55 kan være litt hissig. Bruk rundneset helmante. Feks norma jaktmatch er svakt ladet.

Mulig Norma rekrutt fungerer også. Hulspiss, men svakt ladet. Skuddplassering er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...