Jump to content

Vurderer å starte med minkfangst


Zeilen

Recommended Posts

Hei!

 

Har fått spørmål om å jakte mink ved ei lakseelv da minken stjeler fisken som blir fanga. Så trenger noen tips :)

 

- Ca 200m fra elven er det hus med huskatter som jeg ikke vil ha i fellene. Har noen conibear 120 feller med tramputløser. Så lurer på om noen har en god plan for å forhindre dette? Ser det er mange som skriver at maks åpningen ved minkfelle er 70mm. Men vil ikke en katt klare å snike seg inn i fella hvis åpningen er 70mm?

Det streifer av og til (sjeldent) oter langs elva, så vil helst ikke ha en sånn heller i fella.. tips?

 

- Tenker å bygge kasser av tre som er har gitter i den ene siden, og rør i den andre siden, tenkte noe i samme duren som på bildet under. Noen som har bedre forslag/bilder? (bildet er hentet fra "minkfangs 2014")

 

- Ser det er noen som flår minken om vinteren. Så er litt gira på å prøve det. Så lurer på om det er noe poeng å sende skinnene inn til skinnauksjon og om det evt er en annen måte å få solgt dem på? Hva får dere for skinnet?

 

normal_2qk71w1.jpg

Takker for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

"Oslo Skinnauksjoner - Samvirkebedrift for omsetning av skinn av rev og mink." (fra Facebooksiden til Oslo Skinnauksjoner)

 

Tror neimen ikke de tar imot mink, men de er omsettbare på det private markedet.

 

Syntes felleoppsettet ditt ser helt greit ut. Om i tvil - sett på lengre rør. Oteren kommer seg helt sikkert ikke inn, men pass på at du har et godt lokk/nok vekt oppå fella. De er sterke og kan herje veldig med kassa om det er noe inni de har lyst på. Har selv opplevd at oter har revet opp lokket på ei syningfelle!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har nettopp sett "Ut i Naturen" http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/DVN ... 17-03-2015 og føler meg inspirert til å sette noen feller.

Har to feller selv og vet av to til som jeg får låne, så har tengt å sette en felle sti fra der jeg har båten og den veien jeg kjører når jeg skal å fiske.

Blir jo enklere å holde øye med fellene når jeg jo allikevel kjører forbi dem :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...