Jump to content

Hjortebukk på 160 kg slaktevekt


JegerWSM

Recommended Posts

Er det nokon som har informasjon om kva slags ammunisjon jegeren brukte som førte til at det vart eit ettersøk? Om ettersøksjegeren har rett så var det gode treff ,men dei to kulene som traff i bogen nådde ikkje vitale organ skikkeleg, sånn som eg forstår kommentaren til slutt.

 

Ellers var det interessant å sjå eit slik ettersøk i mørket, skulle ein ha fulgt dei gamle reglane og venta til neste dag så hadde ein risikert at mykje kjøt kunne hadde blitt kassert.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kulene jegeren brukte, så spurte jeg ikke om det. Når det gjelder innslag fra kulene så var det første skuddet for høyt så det tok nok bare med seg lungespissen. Det andre skuddet var et forsøk på å få dyret i bakken, så det ble et skrått skudd som bare laget kjøttsår. Dersom det er litt uklart, så er kulehullene som vises i filmen fra de skuddene jeg satte i dyret under flykt. Jegerens skudd var på motsatt side.

 

Ser at "vest" har fokus på kjøttødeleggelser. Om jeg jakter selv eller går ettersøk for andre er det meg revnende likegyldig tanken på dette med kjøttet. Jeg har kun et fokus - det er å få stoppet lidelsene dyret har og avlive det. Om det er midt på natt, snø, regn eller andre værsenarier så betyr det ingenting. "Om ein hadde fulgt dei gamle reglane og venta til neste dag" hadde jeg visst at dyret hadde lidd i 6-7 timer unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Hjorten ble skutt ca 21.30. Ettersøksekvipasjen ble kontaktet litt før 1.00. Var på plassen en time senere og fikk startet søket. Selve sporingen tok 15-20 minutt. Dyret prøvde å komme seg opp en bratt skrent uten å lykkes og ruste ut mot høyre. Det var første øyekontakt jeg hadde med dyret, og fikk skutt det slik du ser på filmen.

 

Haley er en bayersk viltsporhund, 4,5 år - har trent henne fra hun var 8 uker gammel

 

Kamera er et gopro hero 3+ black edition. Jeg har beskrevet installasjonen mellom kamera og lykt på bloggen min. Kan lese mer om det her: http://www.viltsporing.com/2014/02/dett ... ykket.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ser at "vest" har fokus på kjøttødeleggelser. Om jeg jakter selv eller går ettersøk for andre er det meg revnende likegyldig tanken på dette med kjøttet. Jeg har kun et fokus - det er å få stoppet lidelsene dyret har og avlive det. Om det er midt på natt, snø, regn eller andre værsenarier så betyr det ingenting. "Om ein hadde fulgt dei gamle reglane og venta til neste dag" hadde jeg visst at dyret hadde lidd i 6-7 timer unødvendig.

 

Du har selvfølgelig rett at viltets lidelse er det vikigaste, det var dårlig av meg og ikkje nemde det. Det var nok "feltkontrolløren" i meg som talte der. Poenget mitt var at reglane no er bedre enn før og det trur eg dei fleste er enige i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...