Jump to content

Hjelp til identifisering av våpen


Ole Petter

Recommended Posts

Hei,

Mens vi holdt på å rydde på låven på gården min far vokste opp på fant vi ett gammelt rustent våpen gjemt bak en masse skrot. Verken min far eller min tante som eier gården kunne si at de husket dette våpenet...

 

Det ser ut som det mangler forskjeftet og det er mye rust, men både hanen og avtrekket beveger seg relativt ok.

 

normal_image~3.jpg

 

normal_image~1.jpg

 

normal_image~2.jpg

På dette bildet viser det som fins av merking på våpenet; først står det en S, deretter 1875 og tilslutt tror jeg det står 21717

 

normal_image~0.jpg

 

normal_image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Definitivt Kongsberg - K'en med krone er synlig over årstallet 1875.

Ut i fra produksjonsåret vet man at det ikke ble produsert Remingtoner på Kongsberg for det sivile markedet det året.

På Kongsberg ble det produsert 5163 Remingtoner i 1875, alle med tilhørende sabelbajoneter - altså til militært formål (KE Hanevik side 15).

Dersom det er hagleløp i din så er det a) borret opp fra orginalløpet og vil da ha et tverrmål på 14 millimeter ("kaliber" 28). Da er det ofte et langt siktekorn fremme på løpet. Ser at det bakre siktet mangler på ditt gevær.

b) Montert av en børsemaker. Da vil tverrmålet være større enn 14 millimeter.

Det enkleste er å ta en lommelykt å lyse inn fremme i løpet. Da vil du se om der er riflinger. Ser du riflinger så er det originalløpet som står i. Kaliber 12,7x44R.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen.

Har ikke sjekket løpet enda, skal få gjort det neste gang jeg er der, men mistenker at det er hagleløp av ett eller annet lite kaliber...

Fins det noe informasjon rundt ombyggingen fra rifle til hagle på nett eller andre steder? Og er det mulig å finne noe historikk om dette spesifikke våpenet basert på serienummeret?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det beste er nok å spørre Kongsberg Våpenhistoriske Forening (KVF). De har folk som er veldig forekommende og svarer på spørsmål angående våpen produsert på Kongsberg Våpenfabrikk. Noen spørsmål vil være enklele å svare på enn andre, så det er bare å prøve :)

 

Lenke for spørsmål til Kongsberg Våpenhistoriske Forening

http://www.kvf.no/contact.htm" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...