Jump to content

behandling av kano


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg har fått tak i en gammel kano som jeg tenker å bruke til jakt og fiske, men denne er i tradisjonell stygg orange kano farge, og som plast kanoer vel har en tendens til å bli så er det noen riper i denne.

 

mine spørsmål blir da:

hvordan behandle riper og sorte prikker i plasten? ønsker ikke å slipe for mye da den blir "tynnere" i plasten, noen tips til enkel behandling?

 

lakk/maling til kano? plast er jo litt mykt så kan ikke ha for stiv/sprø lakk, den bør og henge greit på plast, grunning? tips til maling/ lakk motas med takk.

 

 

har lurt litt på å glatte over riper med fint sandpapir, og så bare lakke godt over for å skjule "sandpapir spor" men hvilken lakk? vurdert biltema spary lakk, men den blir kanskje litt vel sprø og sprekker lett når plasten "lever" under kanone har jeg vurdert biltemas bundstoff som brukes på andre båter, dette bør jo tåle litt når kanoen dras på land og slikt.

 

håper noen av dere her kan mer om kano og behandling av kano enn det jeg kan....

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør det verre en det er

Gå inn på Jotun.no, og videre til båtpuss, plastbåt.

Det står alt fra sparkel til tokomonent epoksymaling til plast/glassfiber.

Hvis det ikke er stor kutt i skroget, er det ikke noe prolem og pusse det opp selv.

 

ja, klart det beste er nok å få tak i korekt utstyr fra steder de selger maling og pusse utstyr for plastbåter.

 

nei, det er ikke store skader, det er bare slike riper som kommer med tiden når en kano dras på land over stein og slikt... det som nesten er viktigst er å få vekk den "nydelige" orange fargen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

2-komponent epoxyprimer og deretter skogsgrønn Bengalakk....

 

Har funket på et par kanoer jeg har pusset opp.

 

 

bengalakk ja, høres jo ikke dumt ut nei, eneste tanke som slår meg der at den er så hard så når enn bøyer litt i plasten så kan den vel lett sprekke og flasse?

 

tisp til grunning??

 

Tvertimot....

Den malinga er ganske fleksibel, har tilogmed brukt den på flyvinger og de flekser ganske heftig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...