Jump to content

Utstyr til duejakt?


Lindskog

Recommended Posts

Ble første duefallet i går, og det ga mersmak. Var ute med en kamerat som stilte med både lokkeduer og kamo, men nå har han dratt på jobb på sjøn og jeg tenkte å anskaffe meg eget utstyr.

 

Hva er det som gjelder av lokkeduer og kamo om dagen? Jeg vil prøve å unngå både billig søppel og unødvendig dyrt utstyr, regner med at det er som andre ting et optimalt krysningspunkt mellom pris og ytelse et sted.

 

Så hvilke duer anbefales, og hvor kjøper jeg dem? Samme med kamo. Duger XXL eller Biltema, eller er det bare tull? Lånte type poncho løvkamo i går, det syntes jeg virket praktisk i forhold til bukse og jakke, men er åpen for forslag.

 

For de som gidder, fyr løs! Prøve å få handlet så snart som mulig så jeg er klar til helga var planen.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk i samme situasjon som deg:)

 

De vi brukte(kollega som eier) var kjøpt på Biltema. Nå har jeg absolutt null peiling på denne type utstyr, men dua landa iallefall og havna kort tid etter i steikepanna:)

Mener du får 10 duer for ca 250kr.

 

Jeg kjøpte meg camo dressen på Biltema her om dagen(ikke ghillie, men 3D camo...), kostet 400kr. Virker helt grei, skal testes på jakt i mårra tidlig:)

 

Mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Camoen var litt lys, men det løste jeg med litt våpenspray jeg hadde liggende:)

 

Usikker på hvor mange duer man egentlig trenger, de jeg jakta med hadde 40 duer + en sånn duekarusell ute. For min del blir jeg å kjøpe inn 20 stk nå i første omgang så får vi se om det holder.

 

Ellers kommer man stadig over noen gode brukttilbud på finn:)

Link to comment
Share on other sites

Lokkeduer synes jeg du finner mye billig og brukbart, både de fra biltema og XXL. Enkelte har også god erfaring med FUD lokkeduer, og disse fungerer sikkert bra (har tilsvarende i kråke), men jeg synes de tar litt tid å slå opp, særlig med tanke på hvor mange lokkeduer jeg bruker.

 

På kamo vil jeg anbefale x3m1 (løvgrønn). Enkel og skli på seg og gir veldig god kamuflasje (fås i sommer, høst og vinterfarger). Denne fås i både dress (bukse, jakke, hette) eller poncho.

 

Vedr. antall lokkeduer: 15-20 i starten av sesongen, 40-50 sent i sesongen. Jo mer jo bedre som regel.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen vits med "flockede" duer kontra bare plast og lakk? Blir vel å plukke opp to 10-pakninger med duer fra Biltema da, så er jeg igang.

 

Scitech, hvor finner jeg/hvem selger x3m1 kamo?

 

EDIT: Fant det på bl.a. Jaktfall. Hmmm... Full dress eller poncho da. Syntes poncho funket greit, men det er jo det eneste jeg har prøvd. Er det hovedsaklig full dress folk bruker?

Link to comment
Share on other sites

Jaktfall har, men det fant du ut kanskje :)

 

Skal jeg være ærlig med deg har jeg aldri brukt "flockede" duer.. De skal jo liksom være med naturtro enn deres plastikkbrødre, men en ting jeg veit som er sikkert er at plastikkduene også fungerer. Om du drar ned flere duer på flocked lokkeduer er mye mulig, men om det er verdt prisen vet jeg ikke. Jeg tror dette avhenger en del av vær også. I noen typer lys ser kanskje plastduene litt "plastikk" ut, og da kan jo disse andre dyrere lokkeduene være bedre, men bortsett fra det tror jeg du kommer langt med helt alminnelige lokkeduer. Det viktigste er vell at fargen er så nogelunde lik duene i lufta :) Du kan forsåvidt sjekke før du kjøper duene i butikk at de har en litt matt finish og ikke glinser under butikklysa :P

 

Jeg bruker poncho på vinterkamo (mye stillesitting) og vanlig dress på sommerkamo. Når du sitter stille er det ingen forskjell på de vil jeg påstå, men poncho flagrer jo litt mer når man flytter seg rundt da, enklere å henge seg fast i kvister og greiner.

 

Se forøvrig:

Link to comment
Share on other sites

Biltemas flockede duer fungerer som bare det, har 20 slike + 30 skallduer fra Intersport i Bogstadveien (Oslo).

Duene fra Intersport har en bedre kvalitet enn de jeg har sett fra XXL eller andre steder. Grunnen til det er at de ikke ser blanke ut i sol eller regn.

Det viktigste er at duene er matte nok, derfor er flockede å foretrekke.

 

Når det gjelder Camo har jeg to dresser, en fra Brunst og en fra X1M3, sistnevnte har den beste sommer/grønnfargen.

 

Camonett har jeg kjøpt fra magasinet.no, jeg syns det ser bedre ut enn det XXL og Biltema selger. Har vel en 3-4 nett.

 

For å ha noe å ha nettene på, så har jeg 4stk 2meters teleskopstenger i stål fra Jula - slike stenger som man kan feste maleruller etc på http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/maleverktoy/teleskopskaft/teleskopskaft-709057/.

Disse har jeg spraylakkert brune. I toppen på hver stang har jeg festet en karabinkrok slik at det er lett å feste/fjerne camonettet.

For å få stengene ned i bakken har jeg en 35cm jernstang http://biltema.no/no/Bygg/Monteringsdeler/Stolpesko/Fundamentbolt-87292/ og en liten jernklubbe som jeg lager hull i bakken med (åkrene er overraskende harde!)

En campingstol med høy rygg fra Jysk samt en Thermos kaffe er kjekt å ha de dagene det er langt mellom duene.

Link to comment
Share on other sites

Kamonett maser jeg nok ikke med med det første, har funnet med noen gode plasser hvor det er tjukk skau helt inntil jordekanten som er fin å sitte i. Men skriver meg det bak øret, høres ut som en god løsning.

 

Angående X3M1 kamo, vil jeg ha grønn (vår) eller grønn/brun (sommer/høst?)? Mye granskog her, heller mot grønn/brun så det ikke blir for lyst.

 

Skal se etter matte duer. I verste fall så burde vel en boks med matt klarlakk fikse biffen.

Link to comment
Share on other sites

Farge på kamo avhenger som du sier av miljøet rundt. Med mye granskog vil jeg anbefale grønn/brun, funker godt på sommer og høst. Min erfaring er at hvis du sitter "oppi" en busk eller med noe i ryggen med x3m1 kamo så trenger du strengt talt ikke kamonett. Kamonettets funksjon når man allerede har så god kamuflasje er stort sett bare for å skjule bevegelser og romstering. Så hvis du sitter i ro så vil det stort sett være greit. Du kan forøvrig vurdere å kjøpe no enkel kamoteip eller en våpensokk til hagla så er du helt skjult for enhver intetanende due som svinger innom. Ikke noe must å kamuflere våpen, men brå bevegelse med pipa blir lagt merke til. Pipa reflekterer også en del lys på solrike dager.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det grønn/brun kamo. Hva er erfaringene med størrelsene på X3M1 kamo? Ser det er doble størrelser, altså M/L eller XL/XXL. Jeg er 180 høy og bruker som regel L eller XL i klær, da må det bli XL/XXL i kamo, ikke sant?

 

Har helsvart hagle som er relativt matt i stålet (Benelli M2), men tenkte å plukke en rull kamoteip og teste det ja. Skader jo ihvertfall ikke. På sikt blir det nok lakking, men det gidder jeg ikke stresse med. Bruker grønt fiber da. :mrgreen:

 

Du bekrefter akkurat det jeg tenkte om kamonett og bruken av og behovet for det. Enn så lenge så tror jeg at jeg klarer meg med skau og buskas, blir mindre mas og rigging. Med tipsene er fortsatt godt mottatt, tar det med meg videre.

 

Er det lurt med hansker slik at man fjerner enhver rest av hudfarge, eller er ikke så små områder noe stress?

Link to comment
Share on other sites

Størrelsene er store da det er tenkt at dette skal være på utsiden av ordinær bekledning. Jeg bruker M/L og bruker vell stort sett medium til alle klesplagg til vanlig.

 

Har du ei matt helsvart hagle er det nok ikke så farlig med kamo i første omgang nei.

 

Hansker bør du definitivt skaffe deg, koster ingenting og når du først har trådt til men en skikkelig kamodrakt så er det bare dumt å ikke fullføre ved å droppe hansker. Pass på at du finner noen hansker med godt grep slik at ikke hagla glir i hendene. All hudfarge lyser i øyne på dua :)

Link to comment
Share on other sites

Scitech har helt rett når det gjelder bruk av camonett.

Det kan føles litt smør-på-flesk når man likevel har dress på seg, men duene er var for bevegelse. Og sitter jeg ute et par timer går det greit å ikke røre seg for mye og da dropper jeg lett camonett, men er jeg på post fra 11-18 så er det kjekt å kunne romstere litt og flytte litt på seg uten at jeg føler at det ødelegger noen potensielle sjanser.

Litt ekstra "hassel" med rigging blir det jo, men det tar meg under 10 min å få på plass 50 duer, camonett, stol, etc...

 

Litt å bære blir det, men jeg har heldigvis bare 300m å gå fra inngangsdøra til dueposten så det anser jeg som helt overkommelig 8)

 

Angående hansker bruker jeg disse http://www.clasohlson.com/no/Arbeidshanske,-Tegera-Classic/Pr343976001, de funker i bøtter & spann! Tynne og godt grep. At de er sorte i stedet for Camo spiller ingen rolle, det er mange sorte felter i skogen hvis man ser etter.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg klina til og bestilt 2 stk. X3M1 dresser, både grønn og brun, så da har jeg vel så jeg klarer meg. Biltema i mårra for å titte på lokkeduer, og så er det rett ut igjen så fort pakka kommer i posten. Krysser fingrene for at Jaktfall er raske, så kan det jo hende jeg får pakka på lørdag. Lov å håpe ihvertfall, men ingen stor krise da det uansett er Steel Challenge til helga. Duejakt til uka blir det ihvertfall garantert.

Link to comment
Share on other sites

Det der trur jeg blir kjempe bra Lindskog :thumbup:

 

Er det noen av dere som bruker duekarusell ?

Er en slik aktiv lokke innretning en god investering ?

Bruker dere døde fugler eller fungerer det like bra med bulvanen i en slik karusell ?

 

duekarusellcompact.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd en slik duekarusell, har vell i og for seg aldri følt behovet for å anskaffe en. Men hvis man ser på posten til neon77 om hvor mye utstyr man fort drasser med seg ut på en lang dags duejakt, så vil jeg helst la vær å dra med meg enda mer. Med 50 duer på ryggen, stolsekk, kamuflasje, ammunisjon, hagle og da evt kamonett blir det veldig mye å drasse med seg. Skal jo gjerne få med seg alt i en tur også :) Og skulle du faktisk være så heldig å få en del duer blir det ENDA mer å drasse på :P

 

Men når det gjelder karusellen har jeg hørt at noen synes de fungerer godt på enkelte dager, mens på andre dager har de ikke fungert så bra. Det har også blitt nevnt at karusellen gjør mer skade en nytte når det kommer til å lokke inn fugler.

 

Kjør på med naturlige lokkeduer og spe på med skutte duer som er fin i fjøra og brett ut vingene så det ser ut som at de lander. Det funker ofte bra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...