Jump to content

Tanfoglio tommelsikring


Vargar

Recommended Posts

Jeg har en Tanfoglio pistol med en tommelsikring som "låser" litt svakt i sikret og usikret posisjon. Kan jeg ta ut tommelsikringen og fikse på den, eller må jeg kjøpe en ny tommelsikring? (P.S. Jeg har litt greie på 1911 og noe børsemakeri der men jeg er rimelig blank når det gjelder Tanfoglio.)

 

Jeg stiller dette spørsmålet her fordi jeg regner med at mange som driver med Dynamisk Sportsskyting skyter med Tanfoglio pistoler og kanskje noen har hatt samme problem selv.

 

Er det noen som kan tegne og forklare litt om hvordan dette problemet kan løses ville jeg sette pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Den eneste måten jeg ser å få den til å låse hardere i begge posisjoner er enten å sette inn en hardere fjær bak "kula" i selve sikringen eller file hakkene dypere, er vel enklest å file hakkene/halvmånene i rammen litt dypere.

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Takker for svarene jeg har fått. Pistolen er en Tanfoglio Match 9mm. Jeg drev litt med Dynamisk Sportskyting den gang det het Stridsskyting og halvfigurene hadde hode. I dag bruker jeg grovpistolene bare til feltskyting. Den litt slappe tommelsikringen har således ikke vært noe nevneverdig problem, jeg tenkte bare at det kunne være greit å få somlet seg til å få "strammet" den litt opp.

 

Du har nok rett i det du sier Rino, men da det føles litt drastisk å bebynne å file på selve rammen vil jeg prøve med en ny tommelsikring først. Kanskje problemet er at "kula"/"splinten" i tommelsikringen er litt i det korteste laget for fjæra synes å være rimelig sterk. Bedrer ikke det problemet får jeg ta frem fila og prøve meg litt forsiktig frem, jeg har virkelig ikke lyst til å file for mye på ramma. Den feilen ville vel kanskje bli vanskelig å rette opp?

 

Er forøvrig godt fornøyd med Tanfoglioen, en utmerket pistol.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Hvis du filer litt i rammen er det ingen som ser dette, men jeg tror du ikke trenger å ta så mye, kjøp deg en liten og tynn rundfil (IKKE DREMMEL) og ta deg forsiktig frem.

er sikker på hvis du gjør det pent at det er ingen som ser forskjellen.

Det som er det viktigste er at sikringen står forholdsvis trygt i avsikret stilling, man vil jo ikke ha den på når man skyter en stage eller en felt løype, så prøv og fil den/det nederste hakket/sporet. Man vil jo ha sikringe fort av.

 

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Det er forenlig. Blir det samme som å tilpasse en ny sikring.

 

Hvis den i nåværende tilstand ikke er god så kan det utgjøre en sikkerhetsrisiko hvis han hadde brukt den i standard også.

 

 

Hvis fjæren du setter inn er en orginal tanfoglio fjær for den modellen, ja.

 

Men du kan ikke sette inn en uorginal under tilpassning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå prøvd med en ny tommelsikring. Den var ikke nevneverdig bedre enn den gamle. Jeg føler imidlertid at jeg har fått avklart at problemet ikke ligger i gale dimensjoner på tommelsikringene.

Jeg har også foretatt litt dimensjonsmålinger mellom tommelsikringene og utfresingen i rammen. Det forekommer meg at problemet er at utfresingen i rammen allerede er litt vel romslig, slik at å utvide den yterligere vil ikke bedre på problemet i det hele tatt.

Det jeg synes å trenge er en lengre fjerbelastet "kule/splint" på tommelsikringen slik at den kan utøve et større trykk mot utfresingene i rammen. Hvordan jeg skal få til det vet jeg ikke. Det synes å være børsemakerarbeid utenfor min rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...