Jump to content

Pussing av løp - innskutt med homogene kuler


OptiBond FL

Recommended Posts

Det har vært en del tråder her som omhandler pussing av løp og dertil endring av treffpunkt. Det var så vidt jeg husker snakk om "vanlige" (blyholdige) kuler. Hvordan er det med løp som er innskutt med homogene jaktkuler som TTSX/ Remington copper solid etc.? Bør en helst ikke pusse løpet "for kraftig" fra en er innskutt på banen til en drar ut i skauen på jakt? Annen legering i disse "homogene" kulene som tilsier at en ikke skal skyte homogene og ikke- homogene kuler om hverandre uten skikkelig pussing mellom eller lignende??

Link to comment
Share on other sites

Egen erfaring er alt jeg har å komme med her, med Barnes TTSX og LRX i 308, 7mm WSM og i 338LM. I de to kalibrene er det en hel del skudd (100vis), og en del av de er for presisjon på langt og meget langt hold.

Med den ene rifla skjøt jeg ett skudd i uka på en klistrelapp gjennom hele sommeren, både med og uten puss imellom, med Barnes LRX 168gr. For å si det slik, det vil ikke være på grunn av rifle eller kule at jeg bommer på NOE - usikkerheten ligger bak rifla.

 

Det er heller ingen praktisk forskjell på "vanlige" kuler og disse. Man kan oppleve at 1. (evt 2. ) skudd går en kulediameter eller to unna resten av gruppa på 100m.

På 100m kan dette skuddet sitte "overalt", for meg vanligvis over og til venstre, det tror jeg er like mye meg som rifle eller kule. På lengre hold, der slike bittesmå avvik faktisk har en betydning, så vil 1. skudd med klinisk rent løp nesten alltid sitte noe under, men ikke alltid. "Noe" her er 2-7cm når skutt på 500m.

Kronografering har vist at 1. skuddet kan ha 5-15m/s mindre fart enn gjennomsnittet.

 

Dette er med grundig puss, rengjøring med aceton og lett oljing med WD40, og så en tørr lapp før skyting.

 

Jeg er mer i tvil om treffpunktet dersom rifla har stått skutt men upusset i dager og uker. Med alle kuler. Men det har jeg ikke loggført eller fokusert på å finne ut. Når jeg reiser for å treffe noe som jeg ikke får skyte meg inn på, så er løpet rent og blankt.

 

Til alt annet enn helt ekstrem "langholdsjakt" og enkelte konkurransedisipliner (og ren "nerding", jeg har overhodet ikke bruk for denne informasjonen, men det er artig å forske på det), kan man faktisk glemme hele problemstillingen.

Skal man noe der man er avhengig av å treffe <1 klikk ifra siktepunktet så bør en prøve seg fram selv, i praksis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...