Jump to content

Hva kan man gjøre med hjortelusflua?


Skaubjønn

Recommended Posts

I følge folkehelseinstituttet er det lite å gjøre... dette sakset jeg fra et faktaark utgitt av nevnte institutt:

 

Forebygging og behandling

 

Det er ikke lett å beskytte seg mot hjortelusflua. Vanlige myggmidler gir liten beskyttelse. Det gjelds å plukke dem av seg så raskt som mulig etter at de har landet. Å klemme dem i hjel er ikke mulig mot hud, da de er læraktige og flate. Det beste er å knipe dem med fingrene og kaste dem vekk. Har de alt har kastet vingene, vil de ikke ha mulighet til å oppsøke andre dyr eller mennesker. Fra hår kan de med fordel kjemmes ut med kam.

 

Stikker hjortelusflua mennesker?

 

Ja, men ikke så ofte. Noen sier de merker stikket godt, andre sier de ikke merker noe i det hele tatt. Noen kan få opphovning og kløe. Fra utlandet kjennes en reaksjon hos noen der stikket etter tre dager utvikler seg til en hard, rød kul. Stikkstedet kan klø intenst i 14-20 dager, i ekstreme tilfeller kan den kløende knute vare i ett år.

 

Var selv ute i dag... mistet fort telingen over hvor mange drap jeg begikk av udyret!

Link to comment
Share on other sites

Herregud..

takk for svar, men herregud.. :roll::shock: En to timers tur i går kveld, og jeg er sikker på at jeg plukket bort noen hundre stykker, bare i hårfestet... Armene gikk i ett! Ikke lett å konsentrere seg om jakta da... Og ingenting å gjøre :roll: . Hjelper det etter første frostnatta? Er krypene borte da?

Link to comment
Share on other sites

Er redd jeg må skuffe deg - ei frostnatt tar ikke knekken på de. I fjor tror jeg nesten ikke de var borte før det var kuldegrader i praksis hele døgnet, dvs. langt etter elgjakta. Og som du sikkert har merket deg, våte områder i skauen er som regel mye verre enn de tørre. Har hørt enkelte har brukt flottmiddel for hund på seg selv (på klærne vel og merke) med en viss suksess men jeg har ingen erfaring med det selv - foreløpig holder jeg meg til fiskehatten min og barberer skallen ...

Link to comment
Share on other sites

Har hørt enkelte har brukt flottmiddel for hund på seg selv (på klærne vel og merke) med en viss suksess men jeg har ingen erfaring med det selv - foreløpig holder jeg meg til fiskehatten min og barberer skallen ...

Ja, det er jo også en løsning.. Jeg forsøkte meg med en kledelig 70 tallsbart tidligere i sommer, en slik James Hatfield variant som fortsetter opp i skinnskjegget. Fikk klar beskjed av kæresten min at det var HELT opp til meg om jeg ville ha bart eller kjæreste :wink: tror ikke det blir noe barbering av skallen nei...

flåttmiddel høres ... giftig ut.. :shock: Får vel bare tåle driten da!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en headover i tillegg til caps/lue. Da blir det tett i nakken og øra. Da jeg kommer til bilen, så er det av med alt yttertøy, og en full sjekk. Etter at jeg begynte med headover, så har jeg sjelden noen i huet. Og da jeg stripper ved bilen og fjerner dem før jeg kler på meg igjen, så er problemet nesten borte. Men du verden så mye tull bare pga. en vanvittig irriterende skapning. Det eneste positive med snø og kulde, er at da er det slutt på dette problemet. Men av 2 onder, så velger jeg å slite med flua jeg. Jeg hater snø og kulde mer enn flua.

 

Eneste trøsta er at dem ytterst sjelden er smittebærere. Men ja, jeg kverker minst 100 i timen da jeg går etter fugl.

 

Kunne vært artig å prøve dette middelet som hunda kan få. Hm, lurer på om jeg skal forhøre meg med vetrinær på fredag, da jeg skal til Strømmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...