Jump to content

1. Rullekrymp > 2. Stjernebrett


Storskarven

Recommended Posts

Hei!

Lurer på om noen har erfaring med å bruke 1 gangsskutte hylser som var rullekrymp til å lade omgigjen med stjernebrett?

 

Kom over noe Remington-primere (209 STS) på en jaktbutikk og har en del remingtonhylser jeg kansje kan bruke i den sammenhengen, men disse er rullekrymp originalt. Til info, jeg har ikke utstyr for å lage rullekrymp.

 

 

Gefansen

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Lurer på om noen har erfaring med å bruke 1 gangsskutte hylser som var rullekrymp til å lade omgigjen med stjernebrett?

Mine ble for korte til å lage stjernekrymp.

 

 

Kom over noe Remington-primere (209 STS) på en jaktbutikk og har en del remingtonhylser jeg kansje kan bruke i den sammenhengen, men disse er rullekrymp originalt. Til info, jeg har ikke utstyr for å lage rullekrymp.

Kjøp primere hvis de er billige - det dukker sikkert opp passende tomhylser med stjernekrymp etter en tid.

 

Utstyr til rullekrymp:

BPI viser veien:

BPI Shell cutter

" target="_blank

list=PLC50BF3FA8392B831

BPI Spin Doctor

" target="_blank

BPI Roll crimp

" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

http://www.gaep.net/index.php?option=co ... &Itemid=57" target="_blank

 

Charles har paypal och italienska crinpes är bättre än jänkarnas grovsmide, T-3 fungerar fint att både Rullstuka och att köra slutfinish efter stjärnstuk .

 

De flesta laddböcker är amerikanska, och jag har kört deras race med allt vad det innebär och är färdig med det.

 

Du får generellt lägre tryck med rullat = lägre fart när det avses stål, speciellt i de lättare laddningarna, pratar man bly så ökar man generellt 0,10 gram vid rullstukat ( 64mm)

 

Men har inte ni som i Sverige obegränsad tillgång till Cheddite , Fiocchi, Rio hylsor på skjutbanorna ??

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Menar du att ni inte får tag på italienska eller VV tändhattar i Norge ????

 

om det nu är så illa så säljer midway ( rätt billigt) en sk pocket peener som tajtar till hålet.

 

Jag har en sådan sen jag höll på med amerikanska tändhattar på 90 talet , nu använder jag mest nya primade hylsor till 99% så den är utlånad.

 

Nu har jag fått berättat att det är krångligt att från EU länder att sälja till Norge och det är synd.

 

Vi i Sverige har nog mangrannt slutat handla Amerikansk då det är för dyrt helt enkelt, och idag så handlar alla ifrån Siarm direkt

 

Det finns några Vapenhandlare som har lite hagelgrejer, men 100SEK / kg för vanligt svarthagel är larvigt dyrt.

 

Hur många kg krut får man inneha i Norge ?

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Hur många kg krut får man inneha i Norge ?

5 kg røksvakt krutt.

3 kg svartkrutt i separate beholdere på max 1 kg og ikke i boenhet.

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Far ... osiv-vare/" target="_blank

 

Det er mulig å søke om mere. Da må brannvesenet få se lagringsplass og ta en faglig vurdering.

Hvis brannvesenet sier OK så pleier det å gå i orden.

 

Restriksjonene er mest av hensyn til brannfare.

 

Rimelig fornuftig.

 

Til sammenligning er grensen i Canada 80 kg.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Menar du att ni inte får tag på italienska eller VV tändhattar i Norge ????

 

Ikke det jeg kan huske. Det er mulig det finnes på bortgjemte steder som krever innlogging.

 

Det jeg husker er RWS, Murom, S & B, ett lass amerikanske og muligvis noe fra Brasil.

Det er ikke noe jeg umiddelbart savner så sant det ikke er utsolgt.

 

Jeg tror Svenskene har litt annet enn her.

De er jo medlem av EU og har stort sett bedre utvalg i butikkene.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

 

Det er mulig å søke om mere. Da må brannvesenet få se lagringsplass og ta en faglig vurdering.

Hvis brannvesenet sier OK så pleier det å gå i orden.

 

Mvh

Jim114

 

I praksis kan man glemme dette med å søke om mere! Brannvesenet henviser til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og de igjen har et "underbruk" som heter: Direktoratet for brann- og elsikkerhet (DBE).

 

Veldig hyggelige folk, serviceminded hinsides det man forventer av offentlig forvaltning, dog bør du ha i bakhodet at hvis du ikke har fått den "hyggelige telefonen" fra Norsk Tipping på Hamar før du kontakter DBE kan du like gjerne la være å ringe! De vil selvsagt tillate deg å lagre mer enn de 5 kilo med røyksvakt krutt, MEN de setter visse krav til måten det oppbevares på, og disse kravene har en pris for å si det forsiktig.

 

Problemet er at når man passerer 5 kilo så gjelder de samme reglene som brukes for oppbevaring av flere hundre kilo!! Og DET er dyrt!!

 

Men som sagt de er veldig hygeglige og forståelsesfulle når du ringer! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...