Jump to content

Våpen som kan kombineres gås og rype


hkn

Recommended Posts

Hei! Er ny her og har bare vært med på gåsejakt en gang uten hell for jegeren og meg. Har ikke jegerprøven, men meldt meg på kurs nå i oktober. Er ganske heldig og har tilgang på både gås/sjøfugl og rype/skogsfugl, due er også aktuelt. Hva slags våpen passer til dette? Hagle kal 12/70 ,12/76 eller kanskje kombi? Bor rett ved Stenvaag våpensenter så der bør de ha peiling, men jeg vil gjerne høre på noen som har vært ute i felten og ikke skal selge meg noe:D Noen som har peiling? håper ikke det er for mange som har spurt om dette før så ingen gidder svare :?

Link to comment
Share on other sites

Rype og due kan jaktes med nær sagt hvilket haglekaliber som helst. Gås har jeg jakta i mange år med en etterhvert gammel og velbrukt o/u i 12/70. Hvis du viser vett mhp. skuddhold duger dette utmerket, ihvertfall med moderne haglmaterialer som Hevi-Shot eller lignende. Noen "magnumpatroner" i 12/76 har mye hagl og lav hastighet, og da kan det være bedre med er vanlig 36-grams ladning i 12/70. Likevel ville jeg kjøpt 12/76 i dag, det gir bedre utvalg i ammo. Mange, også jeg, liker godt utskiftbare choker. Du kan godt skyte 12/70-ammo i ei 12/76-hagle, men ikke omvendt! Bare husk at jevn dekning og god hastighet er viktigere enn tung ladning. Jeg ville ikke kjøpt kombi, for gåsa er hardskutt og det er lett å undervurdere avstanden. Derfor liker jeg å ha oppfølgningsskuddet tilgjengelig.

 

Når det gjelder rifle på gåsa, kan du bruke stort sett hvilket kaliber som helst, men det er ikke alle steder rifle er egnet. For eksempel i flatt åkerlandskap, der er det tynt med sikker bakgrunn Jeg bruker .223Rem, men jeg lader sjøl for å få ammo som jeg synes duger. Hvis du er fersk, kan du tenke hardt på 6.5x55, den duger fullgodt på minst alt opp til mellomstort hjortevilt og er tillatt på alt lovlig vilt i Norge. Rimelig treningsammo gjennom skytterlagene og moderat rekyl gjør at det er hyggelig å trene, og det trenger man for å bli en god jeger ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan bare si meg helt enig med Sako her.

 

Kjøp deg en bra hagle først, det er den du kommer til å bruke mest til den jakten du beskriver. Om du velger O/U, S/S, pumpe eller auto hagle blir din egen skjønnsvurdering, alle vil gjøre jobben for deg. Konsentrer deg om cal 12, her finner du det beste utvalget i ammo, og også de rimeligste prisene.

Så kjøper du deg en (småvilt) rifle ved en senere anledning hvis interressen byr seg. Som Sako sier her, er 6,5x55 et fortreffelig valg, med sin alsidighet, og har vært min gåserifle favoritt i mange år. I tilleg kan du felle alt annet vilt med den i hele europa.

 

Lykke til og velkommen på kammeret :D

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt før i tråden skulle vel ei hagle i kaliber 12/76 være det rette for deg. Særlig ettersom du nevner jakt på sjøfugl som et kriterium (utvalg i ammo, priser.....)

Ellers er jo 6,5 et bra valg for det meste av "norsk" jakt. Men skal du traske rundt i fjellet på jakt etter rype/toppjaktrifle, ville jeg vurdert en .222 kamret f.eks i ei Vixen. Eventuelt en Sako 75 I i 222/223... våpen som er relativt lettvektere, og som er veldig presise. Det er tross alt "unødvendig" å traske rundt med ei lang kasse til slik jakt. Ulempen er at for å få tak i rimelig ammo bør du eller noen i din omgangskrets lade selv (og selvfølgelig bør vedkommede være noenlunde oppegående i hjemmelading)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...