Jump to content

Zastava Minimauser i 300 Whisper?


magnumlars

Recommended Posts

Eg har ein Zastava Minimauser ståande å støve ned. Lurer litt på å bruke denne som basis for å bygge eit våpen i 300 whisper då våpenet er lite, hendig og fint å skyte med.

 

So kjem jo det store spørsmålet, er det verdt å koste på minimauseren dette? Er det potensiale for bra presisjon (nei eg tenker ikkje på BR-presisjon) med eit løp av god kvalitet innstallert av ein bra børsemakar?

 

No kan ein saktens sei at eg burde solgt minimauseren og kjøpt noko betre, men sanninga er at eg rett og slett ikkje tør å selge den av frykt for å ikkje få tillatelse på nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den står og støvar ned pga at eg ikkje klara å finne ei einaste ladning som gir fornuftig presisjon i 222, og ja eg veit det med riflestigninga. Har nok prøvd 40 ulike kombinasjonar av kuler og ladningar men no har eg gitt opp. 20mm samling ein serie, og 100 den neste. Vandrande treffpunkt etc. Kan ikkje skjønne anna enn at løpet må vere laga i fylla

Link to comment
Share on other sites

20mm samling ein serie, og 100 den neste.

 

Ligger løpet ditt ann mot stokken siden du har så varierende resultat fra serie til serie med samme ladning?

Mitt løp lå trangt mot stokken men når jeg beddet stokken passet jeg på å få løftet opp løpet fra stokken.

Du kan til nød prøve å legge en skive eller to på den fremre stokkskruen mellom låskassen og stokken i et forøk på å få løftet opp løpet for å se om det bedrer seg hvis stokken din ikke er beddet.

Bruker du tofot når du tester ladninger så kan stokken bøye seg forskjellig fra gang til gang pga forskjellig trykk fra skytteren og presse på løpet, 222rem skal vanligvis være en meget stabil og enkel patron å få meget gode samlinger med.

Kost støvet av den og gjør noen forsøk på å finne feilen før du gjør alvor av løpsbyttet, prøv om du får et papir mellom stokk og løp og om det kan føres helt ned til låskassen uten at det lugger og om du kan gjøre det samme når du ligger i annlegg å sikter, da får du kanskje en ledetråd.

Link to comment
Share on other sites

Bytta du løp?

 

Ja, til 6,5Grendel. Kjøpte et emne for å lage et nytt i 7,62x39 (med.308 dia og 1-10stigning) men gadd aldri gjøre ferdig rifla og solgte den.

Orginalløpet var like jevnt so en norsk fylkesevei; med en pusselapp på børsta kjente en tydelig at det var diameterforskjell gjennom løpet.

 

Kassa er helt OK, litt grov men ikke noe en fikser med litt kos og stell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...