Jump to content

Tabeller og erfaringer: lyman vs hodgon


muck

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en del win aa hs-hylser som jeg har tenkt å lade med longshot. Ser at det er litt forskjell på dataene fra hodgon og lyman.

 

F.eks tar går hodgon ned 800psi på trykk når de øker kruttmengden fra 32.0 til 33.0 grs ved 1 1/4 ladning. Hastigheten økes også. Noen som har kommentarer til dette?

Link to comment
Share on other sites

Trykkmåling er langtfra noen eksakt vitenskap. 800 psi fram eller tilbake kan komme av en haug ulike årsaker; individuelle forskjeller i tennhette, haglmengde, type brett (6pkt vs 8pkt som vel er ganske normalt på WinAA), hvor dyp bretten er osv osv.

 

At Hodgdon sier at trykket er 800 psi lavere med 1grn mer krutt enn Lyman, med ellers like komponenter... Blir jo bare spekulasjoner, men i tillegg til ovennevnte variabler, har også forskjellig måleutstyr en rolle, og selvsagt også kalibreringen av disse. Ikke vet jeg hvordan Lyman og Hodgdon trykkskyter data, men jeg tror nok data de publiserer, er data de er veldig veldig trygge på å gi ut. Amerikanere er redde for lawsuits, og det gjenspeiler også mye av ladedataene som gis ut.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

@Muck

 

Støtter Sigurd fullt ut her, 2 personer på 2 forsjellige presser vil neppe få samme resultat selv med samme komponenter.

Ellers tenkter jeg krutt av forsjellig krutt batch og ny vs 1,2,3 x skutt hylse.

 

Men av nyskjerrighet : Samme wad og tennhette i de dataene?

 

 

 

-L-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pratar vi 12/70 STÅL ?? 35gram stål i en AA hylsa ?? ja om nu AA hylsor ser ut som de gjorde förr ( compressionsformade) så tror jag inte 35g får plats.

 

av någon anledning pratas det aldrig om totala höjden på färdig patron, och du har variationer som är stora om du tex skulle göra en patron 57,5 och en annan 58mm

 

Sen undrar jag över förkärleken till Longshot när ni i Norge har förmånen att kunna köpa Alliant STEEL? Besöker man tex Duck hunting chat så är det INGEN eller extremt få

 

som pratar Longshot /stål och jaktpatroner. Jag lyckades få tag på 1-2 laddningar m Longshot jmf med hundratals med STEEL.

 

Du kan få plats med 35g i en 12/70 cheddite hylsa om du rullstukar,

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...