Jump to content

Petit Basset Pels og valg


losengår

Recommended Posts

Hei...

 

Jeg prøvde først å legge denne under petit basset tråden, men det fikk jeg ikke til gitt.

 

Jeg har lenge siklet på denne rasen og har brukt laaaaang tid på å snuse rundt. Men jeg lurer på et par ting.

 

Pelsen: Mange petiter har "krøllete" pels og noen har stri pels. Har dette med pelsstellet å gjøre? Eller er det en genetisk greie? Jeg syntes jo den strie utgaven er finere og virker mye mer praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Stri pels eller mer "krøllete" pels kan være genetisk eller kombinasjon av individet og pelsstell.

 

Min PBGV hadde mellomstri pels, og jeg nappet/rykket den 2 ganger i året. Aldri klippe da blir pelsen myk og krøllete (fløffig).

 

Ønsker du en valp med stri pels, bør du se på foreldrene og velge de som har stri pels i sine gener.

Med riktig pelsstell blir PBGV "passe stri", men det er litt jobb...

 

Med det er veldig hyggelige og sosiale hunder, med stor personlighet i tillegg til fine jaktegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å kaste et blikk på foreldrene dersom du er ute etter stri, bra pels (og det er ikke dumt å fokusere på). Når jeg ser på bilder fra utstillinger i utlandet, der folk ikke er like opptatt av jakt og praktisk pels, så er det mye fluffy å se. Når disse da skårer høyt på utstillinger, så er det en smule betenkelig for rasen. Rasestandarden er ganske klar på at det skal være stri og ikke for lang pels. Myk og ullen pels er feil. I Norge og Sverige synes jeg det ser jevnt over bedre ut. Både gener og pelsstell spiller inn, så jeg sier meg enig med forrige taler. Har selv en PBGV som er problemfri i pelsen høst som vinter (klabber ikke), og det finnes en god del bikkjer som har god "jaktpels".

 

Når du skal se på valp i et kull, så ville jeg definitivt ikke gått for den som ser mest pelsete ut med stor, søt flaskekost rundt snuten. ;) La derfor ikke dama eller ungene velge valp, he he! :D Det er derimot heller ikke noe problem å bruke heldrakt på bikkja under besværlige snøforhold, gjerne en som går nedover beina et stykke. Det går også an å ta en skikkelig napperunde på høsten, før snøen setter inn. Pelsproblemet er gjerne litt overdrevet, da det helst er ved spesielle snø- og temperaturforhold det kan klabbe. Lynne, personlighet og (etter min mening) jaktegenskaper, mer enn veier opp for dette. Lykke til, og du ønskes velkommen inn i PBGV-familien. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...