Jump to content

Ruger 77 MKII montasje


wrangler

Recommended Posts

Kjøpt meg en rustfri Ruger med laminat skjefte og originale åpne sikter.

Modellen heter dermed rsbz og med Rugers forseggjorte jernsikter er dette etter min smak en stilig rifle.

Tror faktisk denne kombinasjonen er litt sjelden.

 

Rifla er tenkt brukt til drivjakt og postering på gris og elg.

Siktene jeg har liggende og har tenkt å veksle mellom er Leupold 1.5-5x20 eller 2.5-8x36 og en Zeiss Classic 2.5-10x50 i tillegg til de åpne siktene.

 

Lurer dermed på egnede montasjer. Er de originale stabile nok til å skru av å på ?

Hvis så, har noen anbefaling om hvilke høyder jeg bør velge for å få de nevnte sikter lavest mulig.? Hater for mye luft mellom okular og løp.

 

De originale ringene som fulgte med er foresten ikke numrerte slik nyere Ruger ringer er.

Flytter jeg den fremre ringen til til bakre feste blir dette en perfekt høyde for 2.5-8 kikkerten, men trenger da en ny ring foran.

Noen som vet hvordan jeg måler for å få riktig høyde?

Regner med at det kanskje er nr.3 som er lavest men vet ikke målet på denne mellom toppen på låsekasse og bunn på kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ring eller mail Våpensøilen i Bergen, da får du hjelp. De kan hjelpe med mål og sammenligning. Det fins på nett, men enkelt å ringe dem.

Hvis du bruker et skyvelær får du nøyaktig mål.

Hvis du ikke finner utav det, PM meg.

 

De to første kikkertene går i lav fremste ring.

Den største kikkerten går i medium fremste ring.

 

Ringene skal er svært stabile, og kan tas av og på. som med alle andre avtagbare montasjer vil jeg allikevel anbefale et prøveskudd etter kikkertbytte.

 

Ellers får jeg gratulere med et godt valg av rifle !!!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Får ringe Våpensøylen til mandag.

Den største kikkerten går i medium fremre ring

Ser på Ruger sin hjemmeside at de anbefaler høye ringer 5 og 6 til kikkerter med 30mm mellomrør og 50mm objektiv.

Mener du at det holder med medium, altså nr 4 og 5 Mikko ?

Unnskyld flisespikkeri men er så trøttsomt å bestille ringer og når de kommer oppdage at man hadde klart seg med ett nr lavere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...