Jump to content

Ø tips til 6,5 rådyr kjøpeammo hvor jeg kan lade om hylser


wickwire

Recommended Posts

Skal kjøpe inn ammunisjon til trening, oppskyting og jakt nå. Neste prosjekt blir hjemmelading. Ladeboken er allerede innkjøpt og grovlest.

 

Planen min er å samle opp hylsene mine fra dag en, slik at jeg kan bruke disse igjen senere. I den sammenheng ønsker jeg nå tips til hvilken ammunisjon jeg burde kjøpe inn som gir gode hylser til hjemmelading senere. Bor i Oslo, så butikker i området + XXL er aktuelle. Alle butikkene anbefaler forskjellig ammo, så det er lett å bli rådvill for en nybegynner. Vet ikke hvilke ammo som selges på banen, men er dette noe som ofte kan lades om igjen? Er det samme hylser på f.eks. Norma sin jaktmatch som jaktammo, eller bør jeg sortere hylsene i forskjellige hauger?

Link to comment
Share on other sites

De er produsert på forskjellige lokasjoner. Lapua hylsene er regnet av mange som de beste hylsene, dette går både på legering og glødeprosess, samt likheter i vekt, utforming, halstykkelse osv. Norma er også meget bra i forhold til f.eks østeuropeisk og USA produsert.

 

Selve jaktammunisjonen har jo forskjellige kuler, de mest brukte er hhv Lapua sin mega kule og Norma sin Oryx. Lapua mega er en halvbløt blyspiss, i 6,5x55 leveres den i 155gr, dette gir relativt lave hastigheter og gir meget pene slakt. Tre stykker på jaktlaget vårt bruker mega og slaktene både på hjort og rådyr står ikke noe tilbake ift lodda/homogene kuler. Mega har mekanisk låsing mellom mantel og kjerne i form av et spor i mantelen som låser fast blyet. Den holder faktisk en restvekt på linje med Nosler Accubond, ofte litt bedre.

 

Oryx er også en halvbløt/bløt blyspiss som ekspanderer lett, 155gr, gir greie slakt. Denne har en fastlodda kjerne, det brukes vanligvis en kjemisk bonding som "limer" kjernen til mantelen.

 

Et annet ok valg er Federal Fusion, en god lodda kule på 140gr, gir litt flatere kulebane enn de to forgående. Fusion kula er 140gr og har et boattail design samt høyere utgangshastighet enn de to andre, men siden du skal ha hylser til å lade selv stemmer jeg på lapua mega til jaktammunisjon.

 

Lykke til med rådyrjakta. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan det nevnes noen forhandlere i Oslo området som selger Laupua jakt ammo og trening? Fant ikke aktuelle på de nettsidene jeg var innom nå.

 

Er det forskjell på kulevekten på treningsammunisjonen også? Hvilken matcher i såfall Laupua Mega best?

Link to comment
Share on other sites

Det ble Norma NP Trainer og Norma Nosler Partition. Traineren gikk svært godt alle 100 jeg fikk skutt i dag. Ikke sammenlignet med jakt ammoen, da jeg sparer de til oppskyting senere i uken. Setter av 3-5 treningsskudd før oppskyting, 5 til jakta. Da har jeg 15 igjen til 5 dyr. Ingen tanker om å bruke mer en fem der heller. #Kryssefingrene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...