Jump to content

Franchi Fast sluttprodusert


alfaalfa

Recommended Posts

Hei,

jeg hadde endelig mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe en Franchi Fast Pro med 66cm løp (skal ha en lett halvauto).

 

Snakket med importøren i går, og fikk da vite at Fast Pro og Fast Black/White er gått ut av produksjon. Det forklarer jo også hvorfor det ikke er noe informasjon om disse modellene på hjemmesidene til Franchi... Er det noen som vet hvorfor? Modellen var jo ikke spesielt gammel, og den var jo verdens letteste?

 

Det gjør jo at det blir verre å få tak i akkurat den modellen jeg er ute etter, da må det være noen som tilfeldigvis har den på lager fortsatt, men jeg blir jo kanskje litt skeptisk til å kjøpe den når modellen har gått ut, det er kanskje en grunn til det?

 

Hva er alternativene for halvauto hagle under 3 kg? Og gjerne ned mot 2,65kg..

Link to comment
Share on other sites

Tror de slutta med den modellen fordi den fikk et litt dårlig rykte på seg i USA, delvis grunnet barnesykdommer i den første produksjonen, delvis fordi det er relativt lett å gjøre to feil: ikke ha forskjeftet fullstendig i posisjon når du skrur fast løpet, og den må være godt montert i skuldra for å veksle, spesielt med lette ladninger. Enklere å presentere et nytt og "bedre" produkt enn å fikse på ryktet til det gamle. Jeg ble forøvrig advart mot å kjøpe pro, den er i letteste laget og feks forskjeftet er litt for spinkelt, sprekker lett opp. Det går nok fint hvis man behandler den pent, men jeg ville ha en brukshagle. Kjøpte fast black og har ikke angret ett sekund. Siden modellen er utgått er det nok mulig å få en veldig god pris på de som er igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

takk for svar! Ser for eksempel Jaktdepotet selger Fast Black til en grei pris nå, det er sikkert et sluttparti eller noe slikt ja. Da er det imidlertid med 71cm løp, og jeg kunne tenke meg 66cm eller kortere.

 

Black ligger vel på rundt 2,85kg, og da er det kanskje noen andre hagler som fortsatt er i produksjon som kan være gode alternativer som begynner å nærme seg vektmessig?

 

Har Franchi presentert noe nytt og bedre produkt?

Link to comment
Share on other sites

Tja, Beretta xplor light ligger i samme vektklasse, men litt over i pris. Hvis vekt er det viktigste bør du vurdere 20ga, da er det flere lette hagler å velge i mellom skjønt utvalget i Norge er ikke det beste hverken i hagler eller ammunisjon. Med ei hagle på under 2,8 kg kommer du ikke til å skyte mye på bane uansett så treningsammunisjon er det ikke så farlig med, du får alltids bestilt det du trenger. For min del ble fast black med 71 cm løp et utmerket kompromiss mellom vekt, lengde og pris. Ikke minst, og viktigst, den passer meg utmerket og jeg får lett god kinnkontakt både på bane med skytevest og på jakt med jaktdress og sekk. Etter å ha skutt en del tusen skudd de siste årene har jeg skjønt at kinnkontakt er alfa og omega, så jeg vil anbefale deg å prøve hagla før du kjøper uansett hvilket merke det blir.

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen, Fast Pro i 71cm er vel ikke helt uaktuell, har bare ikke klart å finne nøyaktig vekt på den siden den ikke ligger på sidene til Franchi lenger.

 

Så på kal. 20 som helt sikkert er tilstrekkelig for meg, men klarte ikke å finne noen egnede halvauto i dette kaliberet.

 

Jeg skal kikke på den Berettaen, pris på hagle (og tilgjengelighet+pris på ammo) er ikke så viktig.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

og takk igjen for gode svar. Og gode svar gjør at jeg får nye spørsmål - setter pris på at dere deler kunnskapen deres.

 

Da er vel alternativene:

 

-Franchi Affinity Compact: 2860g i kal.12 / 2490g i kal.20 (ingen grunn for meg til å kjøpe den eldre modellen Pro med 71cm løp hvis den veier 2845g)

 

-Benelli Ultra Light: 2770g i kal.12 / 2360g i kal.20 (men da begynner løpet å bli veldig kort). Har heller ikke klart å finne denne i noen norske butikker?

 

-Beretta Xplor Light: 2850g i kal 12 / 2665g i kal.20

 

 

Ser at kaliber 20 faktisk finnes i aktuelle modeller, og kommer mest sannsynlig til å gå for dette (hagla skal brukes til rypejakt primært). Det er vel de to øverste som er mest aktuelle - noen som vet som forskjellene/fordeler/ulemper på de to?

 

Dette lukter jo bestillingsvare lang vei, så det blir vel mest sannsynlig ny hagle først til neste år vil jeg tro.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...