Jump to content

Zeiss retikkel 43 Illuminated


Hans Kristian

Recommended Posts

Hentet et bruktkjøpt Zeiss 3-12x56 Victory på posten i dag!

Ble først veldig skuffet når jeg så at det var retikkel 43, og ikke 60 som selger hadde forespeilet meg!

Hele senter av retikkelet er opplyst og jeg er veldig glad i den lille prikken i mitten som jeg ellers er vant til.

Etter å ha snudd og vendt på siktet, slått fast at linsene er helt strøkene og at kikkerten ellers er i meget god stand la skuffelsen seg litt :forvirra: jeg beholder det et års tid å ser hvordan det funker :roll:

 

Noen som har prøvd dette eller lignende retikkel i sen skumring, måneskinn eller på åtebelysning etter villsvin? Er det brukbart?

Tipper at det er 10cm mellom dottene i retikkelet på 100m og at de kan funke veldig fint som "holdover points" på litt lengere hold! Noen som kan bekrefte dette eller "set me straight"?

Link to comment
Share on other sites

Du finner litt om retikklet her

http://applications.zeiss.com/C12579960 ... -03_V2.pdf

Jeg har en 6-24x56 med dette retikklet og som en kombinasjon jakt /langhold er det suverent det beste fra zeiss.Til bare jakt synes jeg retikkel 60 er det beste.

Når kikkerten din står på 10x er det 10 cm/1 mill mellom dottene.Dette finner du igjen i linken i innlegget.

Kanskje litt mye juletrelys en sen kveld /natt når hjorten kommerfram ,men man kan jo tune lyset veldigt svakt på disse.Fordelen kommer når du skal skyte langt og kan forlegge siktepungt etter dottene i retikklet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...