Jump to content

Tips til optikk på 22 Hornet!


Ferlach

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettopp arvet ei eldre rifle i kaliber 22 Hornet. Rifla er hel og pen, men mangler dugelig optikk. Siden denne ble brukt tidligere på revejakt, så kunne jeg tenkt meg å fortsette med det. Kommer til å prøve meg på lokkejakt og da er vel den beste tiden morgen/kveld ?

Trenger tips til god optikk for denne rifla? :arrow: men ønsker ikke et STORT kikkertsikte for det trur jeg blir stygt på ei så lita rifle!

Budsjettet er fastsatt til 15k for optikk!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hører revjakt og liten lett rifle så tenker jeg.

 

Noe i 2,5x10 eller 3x9 sjangeren. 42 til 50mm objektiv for litt ekstra lysstyrke og med opplyst retikkel eller en opplyst prikk.

 

Zeiss er nevnt. S&B bør nevnes. Meopta gir mye kikkert for penga. Og det finnes masse merker med god optikk og mekanikk i den prisklassen. det viktigeste for deg blir å finne en som gir deg nok lysbilde til å se reven og litt forstørring er bare ett pluss på så små vilt som en rev er. Men samtidig er det for deg viktig å ikek få en for stor eller tung kikkert som ødlegger balansen. Lykke til med valget og bilde av rifle med kikkert er obligatorisk når kjøpet er gjordt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med Mas-36.Personlig ville jeg nok kanskje vurdert 2 sikter.Et 7x50/56 til åtejakt under dårlig lysforhold og et sikte med god forstørrelse og minst mulig objektiv (28,32,36) til jakt/rekrasjonsskyting på dagtid.For 15K burde det være mulig.Spesielt hvis man tråler bruktmarkedet.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...