Jump to content

Sauer 101 xt eller tikka t3


Fredriksen

Recommended Posts

Hei! Skal kjøpe meg min første rifle og har lenge sett. Ligger i prisklassen 10.000 -13.000(investerer heller mer i en god kikkert) har sett meg ut en sauer 101 xt med synt stokk,eller en tikka t3 hunter,har også sett litt på S&L. Noen som har erfaringer med disse riflene ? Jeg betaler for funksjonalitet og det skal brukes. Mye baneskyting,jaktfelt og noe jakt. Har godkjent søknad på 6,5*55

Link to comment
Share on other sites

Har drevet med skyting fra 12 års alderen og hadde min første egne rifle som 16 åring er nå snart 36 og har hatt mange forskjellige våpen. Angrer kun på en ting og det er at jeg ikke har anskaffet en SL før for 14 dager siden :D

Handlet en SL. DL i 30-06 på impuls på auksjon og fikk den for 2 uker siden, har rukket og sende i vei rundt 200 skudd og er storfornøyd. Løpsbytte og en sluttstykke gange som kun Sauer kan konkurrere med :wink: Med litt pruting er den vel akkurat innafor budsjett og jeg tør påstå at i forhold til de andre to du nevner får du mye mer for pengene om du velger en danske :D

Link to comment
Share on other sites

Ta noen ladegrep og sammenlign boltgangen, sauer og s/l er i en annen klasse enn tikkaen. Så teller du opp plastikk duppedingser som vil gå i stykker. Tikka taper igjen. S/L kommer kunn i tre(?), vil du ha synt materiale? Så..

Selv har jeg en s/l dl i 308w som hovet rifle på jakt - helt perfekt våpen synes jeg, og så er det flere sauere i 20x utførelse i skapet til diverse formål, med synt,tre og kkc stokk til forskjellig bruk..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Takk for svar og tips! Har akkurat snakket med jakt og friluft og de skal sende en s&l classic dl i 6,5 til min nærmeste jakt og friluft butikk,så jeg får kjent og sett på rifla før jeg går for den. Erfaringer med classic dl med enkelt løpsbytte? Må ha en litt ålreit kikkert til den også,som jeg tenker jeg kan invistere 7-8000 kroner i også.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å forvirre eller kludre til dine tanker om ny rifle, du har nok sikkert sett og lest om mange merker/typer tenker jeg :-)

 

Om du ikke har sett på Browning X-Bolt, Mauser M12, Winchester Model 70, er det kanskje verdt å se på noen av disse. Browning X-Bolt har jeg hatt selv i 3 år, kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd. Partisk er man vel når man anbefaler noe selv, men pris, kvalitet, presisjon synes jeg er veldig bra.

 

Lykke til med valget ditt uansett! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kjenn på sluttstykke gange, og avtrekk.

Mye bane bruk? Løpsbyttesystem er kjekt å ha.

 

Var rundt hele Østlandet for noen år siden, og kjente på alt (mener alt, tc, Howa, Winchester , browninger, mausere, tikka hadde jeg, sako, sauer, the lot). Gikk og tenkte endel på tc, da jeg fikk kjenne på en s&l (L ikke dl men samme våpen uten løpsbyttesystem). Og ble tversolgt, endte opp med en victory for å få løpsbyttesystem, men nå får en jo DL, så den er en No brainer nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

S&L er knall rifler og Victoryen er jo så flott at jeg hadde ikke hatt samvittighet til å dra den med på jakt med mindre det ikke bare er å gå fra bilen 50m og sette meg i et tårn. Det er en fantastisk lekker sak!

Bakdelen er jo som noen skriver at man får ikke syntetstokk til de og det er litt kjipt. Nå har jeg ikke det selv til min Sauer og jeg har klart meg fint så for min egen del hadde det nok ikke vært krise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...