Jump to content

Howa 1500 vs wheatherby vanguard s2?


superted

Recommended Posts

Heisann.. Har bestemt meg for GRS stokk og kammer i .308. Det er to riflene jeg er mest interessert i p.t. er weatherby vanguard og howa 1500. Nå er det litt prisforskjell på dem, så lurte på om noen hadde noe input og erfaringer med dem?

 

Edit: det er jo ikke mye forskjell på dem så vidt jeg har forstått. Nøyaktig samme våpen?

 

Til info så har jeg vurdert Savage Axis også, men var litt vanskelig å oppdrive sammenligninger.

Link to comment
Share on other sites

Av disse tre, så ville jeg lagt de ekstra kronene på bordet og skilt ut de to førstnevnte.

En helt annen kategori enn Axis, som har en budsjett plaststokk. Skytemessig kan disse ikke sammenliknes. Ta en runde å klå på alternativene så forstår du. Selv har jeg to stk Howa, så helt objektiv er jeg nok ikke. Men kjenner veldig godt til alle tre... Rent teknisk er Howa og Weatherby ganske like ja.. Mange deler går om hverandre..

Link to comment
Share on other sites

Howa 1500 og Weatherby Vanguard S2 er begge produsert på Howas fabrikk i Japan, med de samme maskinene.

Den eneste forskjellen jeg vet om er navnet som blir stemplet på låsekassa.

Howa selger sin egen rifle som sitt eget produkt, mens Vanguarden med låsekasse, løp, og avtrekk blir sendt til USA dær de monterer sin egenproduserte kolbe.

Det er sånn jeg har forstått det.

Link to comment
Share on other sites

Tafset forøvrig litt på en vanguard S2 i går (Var på xxl og fordrev tid mens bilen var på service).

 

Dette er ikke første gang jeg tafser på S2 modellene som henger der, kort kan man si at kompositt kolben med gummi innlegg virker være av høyere kvalitet (Den er av kompakt materiale, stille, og god å holde i). Den ser ut til å på typisk amerikansk maner å ligge an mot pipe med trykkpunkt, men er relativ stiv i forskjeftet.

 

Sluttstykkegange er grei nok (Litt romslig), lite sluttstykke håndtak.

Avtrekk var lett, svært lett og rent. Meget godt avtrekk.

 

Bedre rifle for pengene tror jeg er svært vanskelig å oppdrive rett ut av boksen. Klart den jeg anbefaler til alle nybegynnere.

 

For større variasjon over samme rifle, se Howa. (Same shit, different wraping, men om avtrekk er like godt vet jeg ikke).

Link to comment
Share on other sites

Weatherby vanguard, howa 1500, s&w 1500, churchill "ettellerannet" er samme børsa bare rebranded. Di blir alle laget på en av howas fabrikker i japan. Jeg har en av di første vanguardene som xxl fikk inn her i sarpsborg. På den står det made in japan by Howa.

 

Alle weatherbyene har justerbart avtrekk og har potensialet til å bli veldig gode, Ikke match grade kanskje men meget godt til jakt ihvertfall.

 

selv valgte jeg å bruke ett par tusen mindre å kjøpe weatherbyen kontra howa,, da di sparte tusingene kom veldig godt med til god optikk :)

Link to comment
Share on other sites

Weatherby vanguard, howa 1500, s&w 1500, churchill "ettellerannet" er samme børsa bare rebranded som wheelgunner nevner lenger opp.. Di blir alle laget på en av howas fabrikker i japan. Jeg har en av di første vanguardene som xxl fikk inn her i sarpsborg. På den står det made in japan by Howa.

 

Alle weatherbyene har justerbart avtrekk og har potensialet til å bli veldig gode, Ikke match grade kanskje men meget godt til jakt ihvertfall.

 

selv valgte jeg å bruke ett par tusen mindre å kjøpte weatherbyen kontra howa da di sparte tusingene kom veldig godt med til god optikk :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.. Har bestemt meg for GRS stokk og kammer i .308. Det er to riflene jeg er mest interessert i p.t. er weatherby vanguard og howa 1500. Nå er det litt prisforskjell på dem, så lurte på om noen hadde noe input og erfaringer med dem?

 

Edit: det er jo ikke mye forskjell på dem så vidt jeg har forstått. Nøyaktig samme våpen?

 

Til info så har jeg vurdert Savage Axis også, men var litt vanskelig å oppdrive sammenligninger.

 

Heisann.. Har bestemt meg for GRS stokk og kammer i .308. Det er to riflene jeg er mest interessert i p.t. er weatherby vanguard og howa 1500. Nå er det litt prisforskjell på dem, så lurte på om noen hadde noe input og erfaringer med dem?

 

Edit: det er jo ikke mye forskjell på dem så vidt jeg har forstått. Nøyaktig samme våpen?

 

 

Ja det er ett OEM product, og nei det er ikke nøyaktig samme våpenet. Men fra bilverden kan en trekke sammenligningen mellom Volvo V-40 og Mitsubishi

 

Wby får produsert låskasse løp av Howa til sine spesifikasjoner og bruker eget avtrekk, sikring og skjefter.

 

Howa produserer med sitt eget sett spesifikasjoner som ifølge produksjonssjefen, Katsuhiro ett hakk tightere enn amerikanerne krever. Og med ett litt mer avansert avtrekkssystem.

 

Dette avspeiler seg også i prisen(bade inn og ut) som er ca 10% høyere på den japanske varen kontra den amerikanske

Link to comment
Share on other sites

Howa produserer med sitt eget sett spesifikasjoner som ifølge produksjonssjefen, Katsuhiro ett hakk tightere enn amerikanerne krever. Og med ett litt mer avansert avtrekkssystem.

 

Hei.

Har sett disse påstandene gå begge veger, men jeg har ikke funnet noe troverdig og også at Howa benytter seg av samme kvalitetskrav som Weatherby krever. Du skriver her at din informasjon stammer fra produksjonssjefen, som jeg antar er ved fabrikken der disse produseres, har du en kilde på dette eller har du selv hørt han si det?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver her at din informasjon stammer fra produksjonssjefen, som jeg antar er ved fabrikken der disse produseres, har du en kilde på dette eller har du selv hørt han si det?

 

Mvh.

 

Gidder ikke slenge ut udokumentert vås på hverken nett eller annet.

 

Kilden = han selv F2F. Antar han i hans situasjon gir ganske F i hvilket navn det står på den så lenge de kan selge tilgjengelig produksjonskapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Og før noen trekker fram bukken og havresekken er slik at ALLE som ønsker det kan kjøpe Wby, ikke ett last agentur og kan selge dem i direkte konkurranse med XXL. Det krever selvfølgelig ett visst volum for å oppnå beste rabatten - men veldig vanskelig er det ikke ;-)

 

Og ja jeg kjenner da prisene på begge produktene fra "produsent"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...