Jump to content

Alfa bever grip+ - A til Å


Christer-R

Recommended Posts

Jeg har da gått til innkjøp av et par Alfa Bever Grip+, og skal på tur med de til neste helg- altså om en uke.

 

Derfor trenger jeg "A til Å" liste for hvordan jeg skal behandle disse (tenker da inngåing, impregnering, vask og tørk etter endt tur), fra butikk til jeg er vel framme i hytta etter endt jaktdag.

 

Christer. :)

Link to comment
Share on other sites

hei

fant dette på alfa sin hjemmeside: http://www.alfasko.no/index.php?option= ... &Itemid=33

 

god tur :D

 

Takk for svar, men det var ikke akkurat det svaret jeg håpte på å få i denne tråden. :wink:

 

Har lest det der opp og i mente, men det gjør meg ikke akkurat klok. Det står såvidt jeg ser ingenting om inngåing der, og impregneringsmaterialer merket gtx kommer jeg nok ikke til å bruke, da de rett og slett ikke duger om man ikke vil ha fuktighet INN i skoen. Har lest litt rundt både her og på fjellforum, og kommet fram til at "gtx-godkjente" impregneringsmaterialer rett og slett ikke holder mål. :)

Link to comment
Share on other sites

Inngåing trengte jeg ikke å tenke på med mine Alfa.

De passet foten min perfekt fra første stund, men dette er nok individuelt.

Jeg vedlikeholder mine med Kiwi skosverte (forsvarets spesial).

Om de er ekstra møkkete og/eller begynner å bli litt slitte i finishen, rengjør jeg dem med lunkent vann og skrubb før jeg lar dem tørke sakte.

Deretter setter jeg dem inn med Snow Seal m/bivoks.

Snow Seal er litt "tett", men jeg foretrekker det foran vanninntrenging.

Lar dette stå noen timer og tørker av det overflødige.

Påfører Kiwi etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har nyss fått dessa. Blev rekommenderad av min kamrat,som säljer dessa,att använda smörning ifrån tyska Collonil. Skaffade deras "Waterstop colours" "050 Farblos". Skall smörja in dom idag :!::)

 

Link:

 

www.collonil.com

 

 

 

En liten uppdatering bara: Har nu smörjt in med Collonil. Väldigt lätt att arbeta med. Tog några Q-tips och tog bort överflödig kräm,som samlat sig runt sömmar,lissehållare och dylikt. Lät torka och tog en gammal urtvättad T-shirt och efterpolerade. De blev jävligt fina :!::D Och det bästa av allt:de luktar inte :!:

Kan varmt rekommenderas :!:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til begge to for gode svar. :)

 

@.358 Norma Magnum: Jeg har nok ikke tid til å bestille noe over nett, så med mindre jeg finner en butikk her i byen som selger dette merket, så er det utelukket.

 

@El gringo: Den er notert. :)

 

Setter pris på at flere folk deler sine meninger, erfaringer og råd her også! Kom med de. :)

Link to comment
Share on other sites

Inngåing trengte jeg ikke å tenke på med mine Alfa.

De passet foten min perfekt fra første stund, men dette er nok individuelt.

Jeg vedlikeholder mine med Kiwi skosverte (forsvarets spesial).

Om de er ekstra møkkete og/eller begynner å bli litt slitte i finishen, rengjør jeg dem med lunkent vann og skrubb før jeg lar dem tørke sakte.

Deretter setter jeg dem inn med Snow Seal m/bivoks.

Snow Seal er litt "tett", men jeg foretrekker det foran vanninntrenging.

Lar dette stå noen timer og tørker av det overflødige.

Påfører Kiwi etterpå.

 

Gjør akkurat det samme, med tanke på vedlikehold.

Trengte heller ikke å gå inn skoene! Har hatt 2 par bever siden 1997 nå, det synes jeg er kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Inngåing trengte jeg ikke å tenke på med mine Alfa.

De passet foten min perfekt fra første stund, men dette er nok individuelt.

Jeg vedlikeholder mine med Kiwi skosverte (forsvarets spesial).

Om de er ekstra møkkete og/eller begynner å bli litt slitte i finishen, rengjør jeg dem med lunkent vann og skrubb før jeg lar dem tørke sakte.

Deretter setter jeg dem inn med Snow Seal m/bivoks.

Snow Seal er litt "tett", men jeg foretrekker det foran vanninntrenging.

Lar dette stå noen timer og tørker av det overflødige.

Påfører Kiwi etterpå.

 

Gjør akkurat det samme, med tanke på vedlikehold.

Trengte heller ikke å gå inn skoene! Har hatt 2 par bever siden 1997 nå, det synes jeg er kvalitet.

 

Enkelte har det ganske greit skjønner jeg! har prøvd ørten forskjellige modeller, men ingen har vært 100% tilfredsstillende, men alfa bever grip var de som passet best.

 

Da vet jeg vel egentlig det jeg trenger å vite ang. impregnering osv, men mtp. inngåing- skal jeg impregnere først? Tips til å forkorte inngåingsperioden, som f.eks å fylle de med vann? funker slikt?

Link to comment
Share on other sites

Da er alfa skoene levert tilbake, og viking hunter kjøp til fordel for de. Prøvde tilfeldigvis et par hunter før jeg skulle levere alfa skoene, og disse satt som en drøm i forhold. Har nå satt de inn med sno-seal bivoks, så skal de få stå og godgjøre seg til torsdag når jeg drar på tur. :)

 

Takk for alle tips og innlegg i tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg vel egentlig det jeg trenger å vite ang. impregnering osv, men mtp. inngåing- skal jeg impregnere først? Tips til å forkorte inngåingsperioden, som f.eks å fylle de med vann? funker slikt?

 

Du må pisse støvla fulle, for deretter å gå dem tørre :wink:

 

 

 

 

 

Neida... Det er nok ingen god ide å fylle membranstøvler med vann. Det blir nesten som da Emil skulle sjekke om farens støvler var vanntette. En rein lærstøvel kan nok formes etter foten når den er fuktig, men jeg ville ikke prøvd noe sånt med gore-tex.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ikke Alfa bever, da jeg har hørt at kvaliteten er heller dårlig :? Så etter litt grubling , kjøpte jeg et par Crispi på XXL. Selgeren tipset meg om rengjøring innvendig. En gang i året, hell 30 graders vann , tilsatt litt grønnsåpe, la stå i 5 minutter, og skyll ut. La støvlene rom tørke. Det skal visst ta knekken på diverse fotsalter og dritt, som kan skade Gore-tex'n på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Mine bever grip+ har jeg brukt i litt over ett år nå, og de har blitt brukt mye :!: Har til nå brukt lærpleiemiddel, men har bestilt Sno-seal. Har ikke vært blaut på beina på grunn av at vann har trengt inn enda, bare av fotsvette og etter velt med kano. Jeg er knallfornøyd med mine, men ett år er ingenting for en god støvel, så jeg er spent etter årets jaktsesong er endt.

 

Gummikanten på tuppen av støvlen begynner å løsne litt, men det er jo en smal sak å fikse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...