Jump to content

Levetid på kompensator.


Mulstad

Recommended Posts

Lurer litt på hva som er estimert levetid på kompensator.

Jeg har montert en JP Bennie Cooley TactiCal Muzzle Brake på en 16" DPMS bull (.925) .223 1-7 pipe.

Etter nå å ha skutt ca. 600 skudd gjennom den, så ser jeg at den har fått hard medfart. Den første plata i kompen ser ut som om den er kraftig sandblåst og begynner å danne en traktform. Området med slitase er på størrelse med vår gamle 50-øring. På den siste plata, så er slitasjen enda mer markant og dypere i materialet (1/3 del av godset er borte). Her har "skaden" nøyaktig samme diameter som hulldiameteren på platen foran.

Det er naturlig nok kruttgassen som påfører kompen disse skadene, og jeg finner det ikke unaturlig på noen måte, men hva bør man forvente av normal levetid på dette produktet.

Finnes det evt. tiltak/justeringer ol. som kan foretas?

Jeg har hittil kun benyttet S&B sine 55 grs M193 (140 pack) kuler og patroner.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Hørtes kjent ut det der. Hadde selv en JP comp og brukte de samme

skudda i 140pakker. Syntes som deg at det var stor slitasje.

Det var helt til jeg tok en skarp kniv og skrapte skikkelig hardt til

spruten stod med kruttslam og koppermantel. Etter 5 min så den nesten ny ut.

Krateret var borte! Det var all driten som lurte meg slik at det blei ett falskt krater..

Har du prøvd å skrape compen din med et skarpt verktøy?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal alltids skrape, samt legge på en linjal e.l. som viser det skadde området i forhold til "frisk" del av veggene i kompensatoren.

Fant forresten dette på et annet forum, hvor eieren klør seg i hodet. Det dreier seg i dette tilfellet også om en 16" 1-7 pipe med samme kompensator :D ...

 

4R4fn1hl.jpgfjIZ47Cl.jpgshHBqgd.jpg)

 

BCM gir denne generelle informasjonen til sine kunder:

Please note: The combustion gasses exiting the muzzle of a rifle are extremely hot, traveling at extreme velocity, and contains not only burning gasses but solid particles of unburnt powder as well as metals from the projectile. Due to the inherent nature of steel, it is nearly impossible to survive unaffected in this environment when directly exposed. The high temperatures begin to make the steel more malleable, which allows solid particles and pressure waves to deform and erode surfaces upon exit.

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

I den tråden du hentet bilene fra så mener de det er kuleseparasjon

som er grunnen til skadene. At kula har sluppet mantelen som igjen har truffet baffelen.

Og han blei tilbudt "bailout" med ny comp til 35$ siden JP mener det skyldes kulene.

Det er jo en kjent sak at 1:7 stigning er utsatt for dette på tynnveggede kuler.

Nå er jo skadene på den compen mye værre enn din så jeg tror ikke det er grunnen i ditt tilfelle.

Det påpekes at det også kan skyldes dårlig legering eller herding av stålet.

Teorien om å ikke pusse compen for å beskytte stålet er jo god den, men tenker

at hvis det bygger seg opp en kant rundt hullet så virker jo også dette som

en trakt som er med på å tvinge gassen inn i hullet istedenfor å la mest mulig

blåse fritt ut til sidene, da vil jo det ytliggere påskynde utbreningen av hullet.

Link to comment
Share on other sites

SJC Titan etter 8-10000 skudd. Langt mindre slitasje enn jeg hadde trodd det skulle bli, har et nytt upperprosjekt på gang nå og kommer til å bruke komp av samme merke.

De rare vinklene i baflene er sånn den er bygget, den vinkler først ut og så tilbake.

 

IMG_2299_zps80071d73.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...