Jump to content

Savage mod 110 i .308w sprer skuddene


Tesla32

Recommended Posts

en bekjent av meg har en slik rifle han lurer på hva som er gærnt med. den sprer skuddene når løpet blir varmt. det samme hvis han bruker reim som støtte.

han sier at han trener/har trent en del med nato, men vet ikke hvor mye. rifla er noen år gammel og han har brukt den til elgjakt. men har merket at den sprer skudda når løpet blir varmt. han kunne skyte 15 treningsskudd men da var løpet for varmt til oppskytingen....

han sier den sprer like ille ved bruk av reim. nå er den stokken av tre og ikke så veldig stiv, løpet ligger i friflukt fra kassa og hele veien frem. den er ikke beddet.

min første tanke var å bedde den, men så har jeg lest litt her på kammeret og nå lurer jeg på om den kan ha utskutt løp?

noen som har noen ideer?

 

om det ligger en tråd med svaret som jeg ikke har sett så har jeg brukt feile søkeord..

mvh Tesla32

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Nå er ikke jeg noe ekspert, men det første som slår meg, er at selv om det kan se ut som om løpet er frittflytende, kan det hende

at det ligger et presspunkt mot løpet under forskjeftet. Er iværtfall nærliggende å tro at det er noe som tar borti når løpet blir varmt, og

når han drar til reima. Værdt å sjekke ut?

Link to comment
Share on other sites

sitter med den på benken her nå.. og hva jeg kan se er det ikke noe som stikker opp fra stokken. jeg sjekket frittliggende ved å ta dobbelt A4 ark mellom tre og stål.. go klaring. når jeg tar fremre grep med reimstøtte ser jeg at stokken vrir seg og tenkte da at det burde beddes

men når eier av våpenet skyter gode samlinger på treningsblinken uten rem går skudda mitt i.. de fem første. så bynner den å slenge...

Link to comment
Share on other sites

Metall utvider seg jo når det blir varmt. Hvis løpet begynner å nærme seg slutten av levetida, kan det jo hende det blir litt ekstra romslig inni dær når det blir varmt.

Kanskje det kunne latt seg sjekke med et borecam hos en våpensmed. Uansett, et nytt løp koster mindre en ei ny børse.

En bedde jobb er uansett et pluss.

Link to comment
Share on other sites

Enten blir det kjøpt et brukt løp, eller så dreier jeg av ett av mine emner som jeg har liggende.

 

noen som har skrudd på den løpsmuffen? er det std gjenger eller links. sitter den godt fast? når det ikke er mitt våpen så må jeg la vannpumpetanga ligge litt til

Link to comment
Share on other sites

på min 116 i 338 så løsnet faktisk løpet på tur hjem fra jakt :overrasket: så den satt ikke så godt

 

Ikke 100% sikker men mener det var std retning på gjengene. og ville nok funnet noe litt mer egnet verktøy enn vannpumpetanga :)

Link to comment
Share on other sites

Tolk kammer. Tolk pipe. Sjekk kikkertmontasje for spenninger. Sjekk om alle skruer i montasjen sitter. Sjekk kikkert. Bytt kikkert for kontroll. Sjekk stokk. Hvis det er trestokk kan skruene være strammet så mye at treet er komprimert. Sjekk bedding. Sjekk kroning. Er det lenge siden pipen har fått en dyprens? Er det mye mantel i pipen? De to første har pri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...