Jump to content

Krag og våpenamnesti


Grimm

Recommended Posts

"Noen" har en gammel krag etter en avdød slektning som var i skytterlag en gang på 50 og 60-tallet. De ønsker å få orden på det i forbindelse med våpenamnestiet og har spurt meg om hjelp. Det jeg lurer på er om det er noen grunn til å beholde denne børsen, eller om våpenet like greit kan få lov å bli spiker. Er det samlerverdi på noen typer Krag?

 

Dersom de faller ned på at børsen har affeksjonsverdi, kan jo våpenet plomberes og henges på veggen. Hvilke andre ervervsgrunnlag er akseptable for et slikt våpen? Har jeg oppfattet riktig at de stadig kan brukes til jakt på i alle fall småvilt? Storvilt er utelukket selv om det ikke lengre er et eksplisitt forbud, men indirekte pga. krav til anslagsenergi. Er ytelsene til Kragen for svake også for rådyr og andre arter med lavere krav?

Hva med bruk i skytterlag som grunnlag, fungerer det?

Andre gyldige grunnlag?

Link to comment
Share on other sites

Krag har mer enn nok anslagsenergi for rådyr. Ombygde versjoner benyttes fortsatt av enkelte konkurranseskyttere, funker fint så lenge kammeret er tørt (asymmetriske låseklakker gjør at den begynner å slenge skudd hvis det er vann eller olje i kammeret). Eventuell verdi kommer an på hvor original redskapen er, nummerlike eksemplarer i originalutførelse med bajonett(er) etc. er mer verdt enn en som er skamfilt av en ivirig amatør.

 

Finn gir et hint om hva ting kan være verdt:

http://www.finn.no/finn/bap/all/result?keyword=krag+j%F8rgensen&siteId=1&channelId=1&searchKey=SEARCH_ID_BAP_ALL&userid=0&CATEGORY%2FMAINCATEGORY=69

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk ordnet det ved at jeg ringte å sa jeg kunne få det av noen som ikke visste om våpenkort . (vunnet i poker) så spora de nr, fant eier og i noens tilfelle så sa tidligere eier at man kunne få det og det hele ble løst med en vanlig søknad, selv om det var oppført som tapt/stjålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...