Jump to content

Gummilakk fra Biltema


Recommended Posts

Noen som har prøvd gummilakk fra Biltema?: http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Gummilakk-3654/

 

Fikk høre om den for et par dager siden, men tenkte ikke mer på det. Tviltema, som jeg av gode grunner kaller det, fikk et lite besøk i dag (lærer aldri...), og jammen passerte jeg ei hylle og fikk se denne lakken. Hanket med meg en i svart, reiste hjem og nappet tak i salongrifla til jentungen, en Remington 597 med syntstokk. Denne er nokså glatt og har en stusselig grå/blå farge. Tenkte at dersom denne lakken gjør den mindre glatt, er jo det en forbedring.

 

Gikk til verket med liv og lyst. Tørket kjapt av stokken med aceton og sprayet på tre lag. Merkelig nok ser det hele ganske bra ut, i hvert fall på avstand. Er ingen lakkmester, så det fikk bli det det ble. Det fine med lakken er at man kan rive skiten av om det skulle bli mislykket. Ulempen er vel kanskje at den kan løsne litt her og der og gjøre det hele grusomt stygt litt etter litt.

 

Slik ble nå resultatet:

rem2_zpsdf042369.jpg

 

rem1_zps5bffcc31.jpg

 

Om noen andre har lyst å prøve, vær forsiktig med maskering, i hvert fall når den skal av. Bruk heller skalpell og skjær av tapen. Ikke dra den av, for da følger lakken med. Maskerte selv nedi løpskanalen og låskasseområdet og måtte være voldsomt forsiktig for ikke å rive med lakken. Lakken blir nærmest som en elastisk film.

 

Grepet ble litt bedre, selv om det ikke er slik som på feks en Browning med Duratouch. Så får en se hvor holdbart det er...

 

Lakken fåes i transparent, svart matt, rød matt, gul matt og hvit matt og koster den nette sum av 189,-. Litt dyrt, men kanskje det er verdt det? Hvit er jo interessant med tanke på vinterjakt, feks. Slipper den helsikes teipingen og/eller bandasjeringen...

 

Et lite pluss er det forresten med at den kan lakkers over igjen med annen farge. Da er det ikke så ille om man angrer.

Link to comment
Share on other sites

Det der såg jo faktisk ganske bra ut. Lakken ligner mistenkelig på plastidip som er voldsomt i vinden for tiden. Den blir f.eks brukt på felger og tåler juling. Skal tro om det kan være plastidip dette ? Jeg har ihvertfall tenkt å prøve dette på salongen og muligens blaseren om det blir bra. Hva betalte du for boksen ?

Link to comment
Share on other sites

Det så jo riktig bra ut. Sikkert letter å få godt resultat med enn min gamle kjepphest, Sikaflex. Vil tro Sikaflexen gir mer "demping" og bedre grep, men den er nok også en del mer plundrete å påføre. Tror jammen jeg skal teste denne når jeg får somlet meg til å lugge av den Sikaflexen som sitter på Remington-skjeftet mitt nå. Den er egentlig moden for utskifting etter over 10 års driftstid.

Link to comment
Share on other sites

Om noen andre har lyst å prøve, vær forsiktig med maskering, i hvert fall når den skal av. Bruk heller skalpell og skjær av tapen. Ikke dra den av, for da følger lakken med. Maskerte selv nedi løpskanalen og låskasseområdet og måtte være voldsomt forsiktig for ikke å rive med lakken. Lakken blir nærmest som en elastisk film.

Ta av teipen mens malingen er våt så blir det nok bedre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ikke lett å si. Har bare brukt børsa et par ganger siden den gang, på skytebanen og til å drepe svenske brusbokser et annet sted, så noe omfattende håndtering har det ikke vært. Lakken sitter da på enda. Synes stokken har blitt bedre å holde i, i hvert fall. Den er ikke så glatt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...