Jump to content

Utlånserklæring


Retsub

Recommended Posts

Jeg og samboer skal flytte, og i den forbindelse vil hun kjøre ett par dager før meg med vår bil før jeg kommer etter med flyttebil.

Planen er at hun har våpnene mine i bilen, mens jeg tar vital del med når jeg kjører flyttelasset. Trengs det utlånserklæring da?

Link to comment
Share on other sites

Det tar ikke så lang tid å skrive en utlånserklæring :!:

 

Så jeg hadde gjort det uansett fordi hun kan treffe på en politienhet som bestemmer seg for at de tar beslag i våpnene for sikkerhetskyld. Det er vel mye våpendeler igjen på rifla selv om du har bolten med deg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer ikke @SecretAgentMan. Dette er dekket gjentatte ganger her på forumet, her kommer det igjen:

 

Utlån er hjemlet i Våpenlovens § 11 og videre spesifisert i Våpenforskriftens § 85:

§ 11.Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

§ 85.Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan også lånes ut eller overlates til godkjent tilvirker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

Med andre ord: håndvåpen og halvautomatiske våpen kan kun lånes ut til noen som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen, mens langvåpen med bolt eller knekk-funksjon kan lånes ut til noen som ikke har våpenkort selv. Dette begrenses av lovens § 12, som sier:
§ 12.På annen måte enn bestemt i § 11 må skytevåpen eller våpendeler ikke overlates til noen som ikke har tillatelse som nevnt i § 7.
Lovens paragraf 7 sier:
§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Søknad fra mindreårig eller person som er fratatt rettslig handleevne, må være tiltrådt av verge.

Kongen kan gi forskrifter om skytterorganisasjoners og andre juridiske personer erverv av skytevåpen og våpendeler.

Oppsummert: Håndvåpen og halvautomatiske våpen krever at den som låner har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen. Langvåpen som ikke har halvautomatisk funksjonering kan fritt overlates til personer som anses som edruelige og pålitelige, i praksis noen som ikke har fått våpenkort tilbakekalt.

 

Våpenloven: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Våpenforskriften: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med utlånserklæring er ikke noe problem da hun har både hagle og rifle selv. Var mer de formelle reglene om det er nødvendig eller ikke jeg lurte på.

 

Blir vel fort at jeg skriver en på de hun skal kjøre da som tidligere nevnt ikke tar så lang tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...