Løpslengde

d-sle

Hei!

Har hatt kontakt med Rafdal ang nytt løp til min Tikka 30-06 695 kasse og type kort løp, rundt 50 cm. Battue som jeg tror var navnet på modellen. Er interessert i et løp med lengde som gir maks ytelse i dette standard kaliberet.

Rafdal tar jobben og ville lage en utsøkt rifle med dette grunnlaget, jeg må nå bestemme meg for lengde på løpet.

Postering på elg og baneskyting er stikkordet.

Hvordan finner man løpslengde som gir maks hastighet i ett gitt kaliber?

Det er mange ringrever i dette gamet her på kammeret så jeg håper på tips-)

Føler meg litt som kjerringa mot strømmen da løpet skal bli lengre og ikke kappes men slik er det-)

mvh

Dag

Desto lengre løp - desto større utgangshastighet. 3006 liker jo å ha litt lengde på løpet, kontra lillebroren 308w som fint tåler å kappes en del. En annen ulempe med et "for kort" løp i 3006 er munningsfglammen.

Men alt med seg. Man kan fint kappe 3006 pipe, men får da en del mindre hastighet og økt munningsflamme. Om du kapper til 50 cm har du uansett mer en nok veltekraft til å felle nordisk vilt ;)

Edited by Guest

http://riflemansjournal.blogspot.no/2012/05/cartridges-accuracy-secrets-of-30-06.html

Length & Contour - Long and heavy is the rule of thumb for a .30-06 barrel. Let's start with length; I consider 28" to be the ideal length for a 30-06 barrel. This is long enough to take full advantage of the powder charge you're burning. Although a 30" barrel will give slightly higher muzzle velocity (about 25 fps) given the heavy contours that are called for, I prefer to keep the length at 28" to reduce fatigue during a string. If you're shooting F-Class or another form of supported shooting, then a 30" barrel can be worth considering, but nothing longer than that for reasons we'll discuss in a Part 2.

There is no reason to use a short (under 28") barrel on a .30-06 when you have the choice; of course, if you're working with an existing barrel that's a different matter, but you won't get quite the performance level of the right-size barrel. When you burn 53 to 60 grains of relatively slow burning powder, you generate a lot of hot gas ready, willing, and able to push the bullet to a high muzzle velocity, you need to give it room to work and that's what happens as the gas pushes the bullet up the length of the barrel. A .30-06 would see increasing muzzle velocity from a barrel as long as 45"; while that's not practical for a host of reasons, don't cheat yourself of a real ballistic advantage by cutting the barrel off too short - they don't grow back.

Joda det smeller en del og blåser litt rundt omkring når løpet er så kort, men børsa er god rekylmessig. Virker for å være tung og god kolbekappe gjør att rekylen kjennes behagelig.

Hugser jeg måtte justere tyngde på avtrekket etter første høsten den ble brukt på Elgjakt. Slapp ei kule litt tidlig da jeg skulle legge siktepunktet ned på bogen på en elgkalv. Dyret gikk ned men jeg tok turen til børssmed raskt etterpå.