Jump to content

Valg av dag-kikkertsikte


sindre.S.K

Recommended Posts

Har en R93 i 9,3x62 i dag har det blitt satt en 3-12x56 zeiss HT på den i påvente av at jeg kjøper meg et løp dedikert for skumringsjakt. Men jeg ønsker og bruke 9,3 løpet primært til skogsjakt og ettersøk så da er 3-12 kikkert lite egnet. Valget står mellom 1-4x24 eller 1,5-6x42 har vurdert et rent rødpunkt sikte også.

Med 1-4 så har jeg like egenskaper som et rødpunkt sikte men forsatt mulighet til forstørrelse når jeg ønsker det. 1.5-6 så har jeg også greit synsfelt men blir da større og tyngre på våpnet, men har litt mer og stille opp med i dårlig lys om jaktdagen blir ekstra lang. Kan selvfølgelig ha 3-12 kikkerten i sekken i tillegg, men tviler på at jeg gidder og dra på den en hel dag.

Noen synspunkter på dette eller nyttige erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både swarovski z6i 1-6x24 og Trijicon 1-4x24 amber triangel til samme formålet du skisserer (skog, drev og ettersøk) samt en aimpoint micro 2moa på en Blaser R8.. Det siktet som oftest blir med ut..9 av 10 ganger er Trijicon siktet.. Det er ingen andre sikter jeg har prøvd jeg "finner" målet hurtigere enn med retikkelet i Trijicon siktet, skyter inn med "spissen" på "trekanten" i retikkelet og har ved flere anledninger satt 3 skudd i klistrelappen på 100 meter.. Vil i hvertfall anbefale deg å se på dette siktet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde helt klart valgt en 1,5-6x42 til ditt bruk.

Det kan fort bli litt dårlig lys i tett skog, ved skumring og ved ettersøk, og da synes jeg at en x24 kikkert fort blir for mørk.

 

Zeiss Victory V8 1.8–14x50 er et knall all-round sikte, men det spørs om du vil bruke så mye penger og ha noe så stort og tungt på den rifla eller om du vil ha noe som er lettest mulig.

Dersom jeg plutselig skulle ramle over en haug med penger, kommer jeg til å kjøpe dette til min 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...