Jump to content

Noen med erfaring med Berger VLD 190 grains i 300 win mag?


kayt

Recommended Posts

Hei, jeg ble bare litt nysjerrig på hvilken ytelse jeg kunne få med 300'en, og gikk til innkjøp av noen Berger Hunting VLD 190 grains - og ville se hva jeg kunne oppnå med dem. Jeg har sjekket Norma hylsene mine (215-222 grain tunge) ... Norma sier Max for 190 grain sierra mk er 76 grain MRP (standard coal.) - nå har det seg slik at jeg kjører c.o.a.l = 90 mm, og har 1,5 mm friflukt fra bommene.... Da har jeg hold i hele hylse halsen og nevnte fri flukt samt fullt funksjonelt magasin i min sauer s202Td. Jeg hadde veldig lyst til å prøve v.N560, men gikk for trauste MRP for å se hva jeg får til (kjører MRP i 6.5'en også - så da blir det ikke så mye forskjellig krutt å styre med) - har ladet opp noen med 75 gn, 75.5 gn og 76 gn MRP. Høres dette fornuftig å safe ut? Noen med erfaringer på dette evt. Er det noen QLguruer som ser på dette med interesse. Lader alltid Fed215 hetter...

Link to comment
Share on other sites

Ingen kloke ord, så da testet jeg 75 gn MRP: 906, 910, 921, 898 m/s, 75.5 gn MRP: 945, 934, 933, 930, 936 m/s , 76 gn MRP: 942, 937, 933, 933 m/s... Alle hetter er fine, ingen sot, glatt sluttstykke gang, ingen uvanlig smell - upåklagelig presisjon - så jeg går nok for 75.5 gn MRP. Testet med super crono. Forhold: sterk vind fra siden, trykk 1016 hPa, 16C - flott å se at de virker i vinden. Kronograferte også 168 gn TSX med 72 gn MRP som referanse (893 m/s, denne har jeg kronografert flere ganger før til 894 m/s). TTSX med 72.5 gn MRP går litt fortere - den gav 943, 928, 929 og 923 m/s... En liten ting å merke seg er att første skuddet blir alltid kronografert til litt høyere hastighet?? Har noen andre erfart dette med supercrono'en?? Avstand fra standplass var 5 meter...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor lenge det er mellom testene av disse forskjellige ladningen men rekker Rifla bli kald er det nok ett såkalt "Cold bore shot" som gir variasjonen. Med kaldt løp er alt en smule trangere og derfor høyere trykk og høyere hastighet. Varmen fra første skuddet gjør att løpe utvider seg.

 

Er det derimot sånn att alle disse ladningene er testet uten att rifla har blitt kald har jeg ikke peiling på hva det kan være..

 

 

 

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hviken løpslengde har du? Min erfaring er at om jeg øker COAL må jeg ned med ladevekt da hastigheten øker I forhold til patroner ladd til standard (SAAMI) lengde. QL øker ladevekt ved økning av COAL, men tar ikke hensyn til at friflukt blir mindre og fører til høyere trykk. Ville vært interessant å høre andres erfaringer med dette.

Ellers, synes du starter friskt, med 1 gr under maxladning med annen kule enn den I tabellen, men det er mulig det er jeg som bare er overforsiktig?

Link to comment
Share on other sites

65 cm løps lengde, ble litt venting mellom seriene ja... Angående start med vekten så er jeg helt enig - startet for høyt ja i forhold til publisert data osv. Er vanligvis veldig pysete, men litt erfaringer fra annen lading, samt kikket på annen lade data fra 180 og 200 grains kuler som er en del hardere i konstruksjonen gjorde att jeg prøvde 75 grain - når det gjekk fint prøvde jeg 0.5 grain mer, og det gikk fint så da prøvde jeg en max lading også - men all publisert data har kula mer enn 0.5 cm dypere enn det jeg har... Men forøvrig har jeg nesten 5-6mm klaring med TSX kulene som følger ladeboken slavisk - og presisjonen er formidabel ... Så det ble med denn testen tror jeg, disse berger kulene, TSX og TTSX går formidabelt i børsa mi - mengde trening blir nok med 6,5 og 140 grain nosler cc kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...