Jump to content

hjelp til valg av kikkertsikte


brendjord

Recommended Posts

god morgen Kammerfolk

 

har en "forhåpentligvis" en Ruger 10/22 Tactical i hus om ikke lenge, og til da trengs det litt optikk på denna:)

 

er ganske fersk på kikkertfronten så trenger litt støtte til å komme frem til et godt valg.

har brukt de siste 14 dagene på å lese litt rundt på nettet for å lære litt om bruken av kkkertsikte, samt finne noe som kan virke for meg.

 

litt hva jeg ser etter:

-skal tåle "Normalt Bruk", altså ha en helt OK byggkvalitet

-pris 1500-2500 kr

-skal brukes til trening, samt småviltjakt

-avstander som skytes på er variabelt. ser for meg jakt 0-50m, men på bane ønsker jeg å teste presisjonen lenger:)

 

har kikket på disse og lurer på om det er noen på kammeret som har erfaring med disse:

 

http://www.nikonsportoptics.com/en/Niko ... urret.html

 

http://www.nikonsportoptics.com/en/Niko ... C-150.html

 

http://www.nikonsportoptics.com/en/Niko ... t-EFR.html

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Nikon er kurante sikter, det. Kjekt med utvendige tårn i grunn. Hadde den siste, med AO hatt det, hadde det vært en genialt sikte.

 

Som du sier, vil du skyte på både svært kort hold og en god del lengre hold. Da ville jeg kanskje vurdert et sikte med fokusjustering (paralaksejustering. Bruker sikkert begrepene feil, men jeg orker ikke huske alt hele tiden...). De aller, aller fleste normale jaktsikter som har "normal" forstørrelsesområde, feks 3-9x, 2,5-10x og 3-12x, er fast justert til 100 meter eller 100 yards. Et typisk salongriflesikte har fast 50 meter eller yards. Dette fordi salongrifler brukes oftest på avstander under 70 meter. Skal man variere veldig med skyteavstander, kan det være kjekt å skaffe et med justerbar paralakse.

 

Da har du to muligheter. Det ene er et sikte med justerbart objektiv, som det ene du har linket til, har, og sidefokusjustering. Begge har samme funksjon, men jeg liker sidejustering best. For det første kreves det gjerne høyere montasje med AO, siden objektivet får større diameter, og for det andre, føler jeg at jeg har bedre kontroll på hva jeg driver med, med sidefokusen, men det er smak og behag. Andre liker AO bedre.

 

Så var det retikkel. Da bør du tenke bruksområde. Skal siktet også brukes i skumring, bør du ha grov duplex eller tysk 4. Disse retiklene synes bedre enn feks crosshair eller mildot. Er bruken bare dagtid, ville jeg valgt så tynt som mulig selv. Har skutt nok med grove retikler... Det er kjedelig når du skyter på knøttsmå mål på 15 meters hold, når målet dekkes av et tykt retikkel. Mildot kan være greit når man skyter på lengre hold og brukes til å kompensere for kulefall. Selv synes jeg "knottene" i retikkelet er mer forstyrrende enn til hjelp, men jeg er av de som knapt skyter over 50 meter selv.

 

Leupold har en fin en. 3-9x33 EFR. Denne har duplex og justerbart objektiv. Flott og hendig sikte, men noe kostbart i forhold til andre, og Nikonen du har linket til, har jo de samme egenskapene til lavere pris. Leupold har kurant optikk, men det er vel ikke guds gave til kikkertsikteverdenen det heller.

 

Jeg vurderte Hawke Varmint SF til salongrifla til jentungen. Rimelig og med ganske riktig "utstyr". Jeg liker høy maksforstørrelse, samtidig med sidefokus og tynt retikkel. Denne fåes i 2,5-10x44, 3-12x44, 4-16x44 og 6-24x44:

http://www.ebay.com/itm/Deben-Hawke-Varmint-Side-Focus-1-2-Mill-Dot-Reticle-Rifle-Scope-Telescopic-Sight-/151131788407?pt=UK_SportingGoods_Hunting_ShootingSports_ET&var=&hash=item2330281477

 

Jeg endte med å kjøpe et enda større enn 4-16, som jeg lurte på. Om valget var bedre, tviler jeg vel egentlig på, men... Det ble en Simmons Predator Quest 4,5-18x44:

http://www.ebay.com/itm/Simmons-Predator-Quest-Riflescope-4-5-18x44mm-Side-Parallex-TruPlex-Reticle-/221433626176?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338e78fe40

 

Vær obs på at du antakeligvis får moms oppå prisene på disse. Simmons'en min rundet 2 000,- med moms, og jeg fikk dårlig tid til å ordne med tollpapirer (pussig nok ble det ikke det vanlige forenklede systemet på denne) og betale toll/moms. Var farlig nær at den ble sendt i retur til USA. Ufattelig håpløse frister...

 

Om noen av disse to er noe bedre enn en Nikon, tviler jeg vel kanskje på, men de er rimelige, har bra forstørrelsesområde, paralaksejustering og kurante retikler. Har så vidt prøvd Simmons'en og er greit fornøyd. Det er stort, og optikken er ikke heeelt på nivå med Zeiss Victory for å si det sånn, men det er billig. Og jeg ser faktisk hva som er på andre siden, selv om førsteinntrykket var at det var som å se gjennom et sugerør med tanke på øyeplassering og synsfelt. Kråkeblinken fikk uansett svi der jeg ville det skulle svi, med ti kjappe innenfor en femkroning på 70 meters hold. Og jeg kan skyte marihøner på samme holdet... Retikkelet kunne kanskje vært tynnere, men det er greit nok. Tipper Hawke-retikkelet er tynnere, men der er jo disse mildot-klumpene jeg ikke liker særlig. Noe av det jeg liker best med Simmons'en, er at når jeg skal inn på kort hold, si 20 meter, kan jeg ha høy forstørring og justere med fokusen til bildet blir skarpt. Genialt. 18x på 25 meter er kjekt. Unødvendig, men kjekt uansett...

 

Konklusjon:

For 90% av alt du normalt bruker en salongrifle til, trenger du ikke mer enn feks et av Nikon 2-7x32'ene du har linket til. Skal du opp på litt lengre avstander, er 3-9x40'en du har linket til bra. Skal du være litt i overkant "hårete", eller skyte mye på 100 meter pluss, kan du dra på med en med større maksforstørring, men da må/bør du ha paralaksejustering. 4,5-18, som jeg har, er meningsløst til mitt bruk. Hva i huleste skal jeg med 18x på 50 meters hold??? Den eneste grunnen til at jeg kjøpte det, var at jeg "bare hadde lyst"... Men det funker jo... Og hvorfor være så snusfornuftig støtt? :wink: At den lille Rem 597'en ser ut som et helvete med det dråget av et sikte på, får bare være... :lol:

 

20140414_145633_zps9a3f9ae1.jpg

 

Slik så børsa ut med en Sightron SI 3-9x32RF (kurant sikte, kjøpt hos Jaktfall, men de har den ikke lenger på nettbutikken) på toppen, for å sammenligne størrelsen med den store:

597.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å kjøpe en av de nevnte Nikonmodellene selv. Ser ikke ut til at noen forhandler disse her til lands. Brownells ville ikke sende slike sikter (farlige tårn og skumle retikler må vite) ut av landet. Hvem selger slike hit uten om og men? Eurooptics?

Link to comment
Share on other sites

takker for mye gode svar:) straks unga er i seng skal jeg sette meg ned å kikke på nettet.

 

 

heller litt nikon P-Rimfire 2-7x32 med nicoplex retickel. av det jeg har lest virker det som om man for greit med kikkert for penga, samt at det holder vel i massevis til en salong:)

planen på sikt er uansett å kjøpe meg jaktrifle så blir nok å legge krutt i optikken der.

 

ser forøvrig at denne har parallaxe setting satt til 50 yards. vil det si at retikkel bli uskarptpå avstander over og under dette? er det heller anbefalt med justerbar parallakse?

Link to comment
Share on other sites

Uten parallakseinnstilling kan du risikere å måtte skru ned forstørrelsen på de aller korteste holdene (noen få meter) for å få skarpt bilde, men jeg vet ikke ved hvilket hold dette begynner å inntreffe på nevnte sikte. Kanskje det er en måte å regne ut det på?

Link to comment
Share on other sites

kom over denne, ser ut til at den for gode tilbakemeldinger.

kikkerten virker kompakt, samt at det førlger med montasje(penger spart :) ).

 

eneste jeg var litt skeptisk til var "mulighet for skifte av farge i okkularet"(dårlig beskrevet av meg....).

noen som har kikket på denne før? kom gjerne med noen innspill:)

 

http://www.becotrading.no/utg-accushot- ... c-361.aspx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...