Jump to content

Bruk av bondede/blyfrie kuler i kalibere med mod. hastighet


Guest

Recommended Posts

Etter egne langvarige erfaringer på jakt med kalibere som f. eks. 8x57I®S, 9,3x62/74R stiller jeg meg tvilende til at utelukkende bruk av bondede og blyfrie kuler er å anbefale. Disse patroner jeg har tatt ut som eksempler fungerer minst like bra eller bedre med «vanlige», ikke bondede/blyfrie prosjektiler.

Hvorfor? Hastighetene som vanligvis nås, er ganske moderate slik at det kan hende at en tilstrekkelig deformasjon uteblir dersom en overskrider ca. 150/200m skuddavstand.

Veldig interessert i deres begrunnete meninger!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt avhengig av kva type vilt ein skyt. På stor elg og dårleg vinkel, kan det vere ein fordel med kuler som er litt harde. På små rådyr kan dei same kulene bli for harde og gje for liten effekt.

 

Sent fra min C5503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler vil ha en nedre ekspansjonsgrense, og praksis også en øvre. For de mest "hardføre" kulene vil en i praksis aldri nå den øvre.

Nedre ekspansjonsgrense KAN en definere som den hastigheten der kula gjennom et gitt medium gir en ekspandert diameter over kulediameter. Øvre ekspansjonsgrense: Den hastigheten der kula gjennom et gitt medium gir totalhavari. En stor utfordring vil være at øvre og nedre ekspansjonsgrense vil variere mye ut fra hva kula treffer. Ballistisk gel, avispapir, treverk, bein - disse fire tilfeldig valgte vil gi helt ulik ekspansjon. Og ulike viltarter, og ulikt treffpunkt vil også gi varierende resultat. Dette vet vi.

 

I praksis er det den nedre ekspansjonsgrensa som er interessant, og en tabell over dette for ulike kuler ville vært meget interessant. Men i praksis ville den nok bare vise det trådstarter sier. I lave hastigheter vil konvensjonelle blykuler gi tilfredsstillende virkning i vilt, og blir hastigheten lav nok vil de sannsynligvis også gi bedre virkning enn de hardeste premiumkulene.

 

Den største utfordringen er kanskje i kaliberdimensjoner der en har en stor variasjon i kaliber, eksempelvis .358 der spennet går fra de korte amerikanske 35-kalibrene (f.eks 35 rem, 358 win) og den relativt mye kraftigere 358 NM. Her vil det dukke opp kuler som er konstruert for storviltjakt i kaliber med lav hastighet, og som vil gi v-max effekt i 358 NM...

 

Det handler nok mest om å være bevisst det en driver med...

Link to comment
Share on other sites

I lave hastigheter vil konvensjonelle blykuler gi tilfredsstillende virkning i vilt, og blir hastigheten lav nok vil de sannsynligvis også gi bedre virkning enn de hardeste premiumkulene.

 

Den største utfordringen er kanskje i kaliberdimensjoner der en har en stor variasjon i kaliber, eksempelvis .358 der spennet går fra de korte amerikanske 35-kalibrene (f.eks 35 rem, 358 win) og den relativt mye kraftigere 358 NM. Her vil det dukke opp kuler som er konstruert for storviltjakt i kaliber med lav hastighet, og som vil gi v-max effekt i 358 NM...

 

Det handler nok mest om å være bevisst det en driver med...

 

Akkurat det! Når man leser i diverse jaktblader med de alltid samme skribenter, så kan en fort få inntrykket at alt som ikke er bonded og/eller blyfri er dr..t og ikke brukbart. Disse publiserte, ubalanserte og lite empiriske meninger blir ofte tatt som den alene gyldige sannhet … Spesielt av de leserne som mangler erfaring og/eller dypere interesse. Ofte er det motsatte mye bedre å anvende under praktisk jakt. Generelt kan man vel si at lavere hastigheter og/eller større avstander krever bløtere prosjektiler for å få til tilstrekkelig deformasjon og dermed drepeevne. Her f. eks. Interlock, Vulkan, o.l.

Derimot krever vilt som uttegner seg f. eks. gjennom stor vekt, generell størrelse, farlighet og tykk (panser-) hud ofte hardere kuler for å få jobben gjort. Under slike typer jakt anvendes det oftest magnum, så at påkrevet deformasjon ikke blir et problem.

Skal man absolutt bruke bonded i kalibere med generell moderat hastighet er det mest lurt å gå for «bløte» utgaver. Skal det bli blyfri burde kjøperen passe på at kulevekta er forholdsvis lav slik at det kan oppnås hastigheter som tillater god deformasjon.

Link to comment
Share on other sites

Her i Noreg er folk ganske oppteken av å få fine slakt. Det kjem nok av at jakta her tradisjonelt har vore matauk, der kjøtet er det viktigaste. Lenger ned i Europa er det andre krav til kuler. Der er det viktigaste å få dyret fort ned med. Det gjer nok at folk der stiller andre krav til kulene, enn det mange nordmenn gjer.

 

Sent fra min C5503 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, fine slakt er viktige, men det er en myte at jegere på kontinentet ikke er opptatt av kjøttet. Tvert imot, fordi dårlige slakt betyr at kjøttet ikke kan selges, eller til en veldig dårlig pris. Forresten har vi alle sammen brukt samme typer kuler før oppfinnelsen av bondede, blyfrie...

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ser en på drivjakteri Frankrike, Spania og Germania så er det mye splinter kuler det går i for å få stoppa vilt i drevet . mye a Plastspetsen selges der nede , men også i Italia. Her over har det ikke vært noe særlig områder som jeg vet som har passa for en kontinental stil slik jakt og ammo valg og osv har vært annerledes. Med tanke på at ammo er dyrt, men ikke så dyrt at ikke beste kula ikke kan brukes. Spørsmålet er hvis hastigheten i kombinasjon med kule konstruksjon gjør at den ikke ekspanderer godt nok i anslager og dermed fortsettr gjennom uten å gjøre som den burde. Interessante er at mange vanlige kuler i en moderat setting av hastighet oppfører seg nesten som premium kuler hvis anledningen ligger bra nok. Utrolig mye vilt som er felt med Vulkan, gamle traveren i 9,3 foreks Alaska.

 

Men hvis en konstruerer en bonda kule som følger noen av prinsippene av en god kule som ikke er bonda så kan det bli noen hederlige modeller . I Norden så kan det være 6.5x55 med 156 Oryx , som er kanskje en av de beste modellene som er lagd . og 8x57 med 198 grain Oryx. .30-06 med Fusion foreks, eller .358 NM med Swift ammo foreks .

 

Men det kan også gå andre veien som en bonda kule i en modell som ikke passer bra i en annen hastighet , det er noen kompromisser ute og går, men det blir helt feil hvi ei kule blir en "kompromiss" som skal fungere i flere forskjellige kalibre . Foreks du kan ta en 18.5 gram blyspiss i 9,3 og sette den i 9,3x57, men den samme kula i 9,3x70 foreks blir splatter . Snur en litt på det og tar en 320 grain Woodleigh i de samme så er det marginalt i x57, men i x70 så er det Donner und Blitzen .

Link to comment
Share on other sites

@Espsol: Her skal det dreie seg om bruk av kuler i kalibere av moderat hastighet, og hvordan vi alle får best mulig ytelse i henhold til forsvarlig jakt/felling av vilt uten lange flykt strekninger og lidelser.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

@Espsol: Den ladningen da blir garantert noe du kommer å like og som vil gjøre en utmerket jobb.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja, Partition er fortsatt ypperlig for flere kalibere. Anvendte denne selv med 175gr i drillingen min (7x65R) og har alltid vært fornøyd. AB er alltid et trygt, forholdsvis mykt valg. ;-)

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

I moderate og lave hastigheter er andre kuler enn monolitics(f.eks Barnes TSX) og harde bondede kuler(f.eks Swift A-frame), et bedre valg.

Mine favoritter til slik bruk er Lapua Mega som et god billig alternativ og Norma Oryx som et godt, mykt, bondet og dyrere alternativ :)

 

Når det er sagt, så fungerer Barnes TTSX veldig bra også i litt moderate hastigheter. Mens Barnes TSX ofte trenger litt høye hastigheter for å ekspandere tilfredstillende.

 

Når det gjelder kalibre som normalt sett har moderate hastigheter, går jeg som oftest en av to veier.

Enten bruker jeg en konvensjonell(f.eks Mega eller Oryx) tung for kalibret kule, eller så lader jeg den med ei lett for kalibret TTSX kule for å oppnå flatere kulebane og nok hastighet til å få tilfredstillende exspansjon.

 

I min 6.5x55 bruker jeg kun 156 grains Lapua Mega, men skulle gjerne hatt lov til å bruke 120 grain TTSX på storvilt på litt lengre hold om det hadde vært lovlig her i Norge.

I 9.3x62 er 325 grains Norma Oryx veldig bra til kortere jakthold.

Skulle jeg hatt et rent drivjaktsvåpen på gris, hadde en 9.3x57 ladet med 285 grains Norma Alaska stått høyt på lista :)

 

Den idiotiske jaktvåpengarderoben driver meg til vannvidd :x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...