Jump to content

Førstepremie Kammersmellen 2013.. Prosjekt GRS Safari


maral

Recommended Posts

I og med at årets kammersmell nærmer seg, kan man kanskje tease litt med fjorårets førstepremie..

 

Jeg gikk av med seieren på Kammersmellen 2013, etter "noen" omskytinger, og ble premiert med et gavekort på valgfritt skjefte fra GRS. Jeg har håndtert noen GRS skjefter tidligere, og setter stor pris på egenskapene til disse skjeftene.

Spørsmålet var bare hvilket skjefte man skulle ha, og på hvilket våpen det skulle settes..

 

Jeg hørte noen rykter om at GRS holdt på å designe et safariskjefte, med mer klassiske linjer og fasong for å kunne takle tung rekyl. Det ble til at ble jeg sittende på gjerdet litt, i påvente av at en prototype skulle bli tilgjengelig for håndtering og utprøving.

 

Oscar på GRS har holdt meg oppdatert med fristende bilder av skjeftet underveis, og det så jo unektelig fristende ut.. Jeg fikk endelig studere Safariskjeftet på Villmarksmessen på Lillestrøm før påske, og jeg fikk bekreftet at skjeftet lå utmerket i hendene.

 

I løpet av ventetiden hadde jeg gjort meg noen tanker om hvilken rifle som skulle få seg en oppgradering... Jeg hadde dratt i hus en Winchester M70 Featherweight i 30-06. Tanken var å bygge en rifle for i 375 H&H eller 9,3mm på denne låskassa, men jeg endte opp med å handle en ferdig rifle i 9,3x64 istedet..

 

Prosjekttråden om "Rifle for grovt vilt":

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=79879

 

Dermed hadde jeg en Winchesterkasse til overs, som jeg burde gjøre noe utav. Våpenskapet inneholder noen rifler fra før, men jeg fant noen bruksområder jeg godt kunne ha en "go to"-rifle for..

 

-Jaktfelt

-Postering på drivjakter

-"Halvlangt" hold.. dvs ut til 500m.

 

Winchesterkassa mater 30-06 som oljede åler, så jeg har bestemt meg for å beholde originalpipa inntil videre. Featherweight-pipa er litt stutt og lett etter min smak, så det er nok en fare for at det blir montert ei ny pipe etterhvert, da gjerne i en muffe for enkelt pipeskift. Lyddemper kommer nok også på plass etterhvert.

 

Siden børsa skal brukes på drev ,og til banebruk, kan den jo godt være litt fargerik, og et GRS Safari i farge Rød/Svart blei bestilt. Etter en stund dukka det opp en hentelapp i postkassa og spenningen var stor når pakken Fra Oscar & Co ble åpnet.

 

10339582_10152054180070825_861673351023455937_n.jpg

10300683_10152054179870825_4820073455612223918_n.jpg

10406417_10152054179865825_2927924731020796206_n.jpg

 

Noen bilder av herligheten :-)

Kanskje ikke noe for den konservative, men jeg syns stokken blei flott! Det er litt tidlig å komme med den helt store brukserfaringen med safariskjeftet, men så langt virker det som om jeg skal kunne finne meg til rette med det:-)

Jeg leker med noen tanker om å montere litt "ekstrautstyr" på rifla, så det vil nok komme noen oppdateringer etterhvert.

Foreløbig er rifla satt opp med en Meopta ZD 3-12x50, med opplyst FFP mildot-retikkel og utvendige tårn, men det spørs om det må kompletteres med et rødpunkt eller lavforstørrende kikkertsikte til kjappe skudd på løpende griser etc..

 

I påvente av at jeg skal få litt brukserfaring med skjeftet vil jeg benytte annledningen til å takke Oscar & Co hos GRS for at de stiller opp og sponser Kammersmellen. De fortjener gode ord og takknemlighet for at de donerer premier år etter år!

 

-- fortsettelse følger---

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bildene funker nå, i all sin rosa herlighet.

 

Forresten Olesøn, det var nok for å være snill mot deg at han la ut bilder som ikke funka. Svake sjeler må vi passe på her på Kammeret, så slipper kanskje familien din å ringe en økonom med Stavangerdialekt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har man lyst har man lov, har man ikke råd lar man være. :mrgreen:

 

On-topic: Ser bra ut det der. GRS har nok misforstått ordet "rød", men det er fortsatt ikke halvgærent.

Venter på fortsettelse med full anmeldelse av stokkens fortreffeligheter og eventuelle svakheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...