Jump to content

Soting - et problem?


Kjetil07

Recommended Posts

Grunnen til at jeg spør, er at nå har jeg ladet opp noen skudd som går bra i børsa mi, men de soter.

Og til helgen så skal jeg på stevne, og har derfor snaut med tid til å finne en annen ladning og få skutt meg inn på nytt.

Så vil det gå bra ei lita stund å skyte med patroner som soter :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har hatt samme problem selv, 107 gr sierra moly,c i 6,5x55 satte kula litt dypere,

Da ble det bra.. Tommelfinger regel er jo at kula skal sitte minst like dypt som diametern

(kalibret)..men brukte sote ammo,n en hel jaktfelt sesong uten problem..

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg nok det blir brukt samme ladning i helgen.

Tipper det er fordi jeg har litt svak ladning det soter, kan jo og være en medvirkende årsak at den ikke er satt dypt nok.

 

Har brukt 37grs N-140 bak 155grs sierra mk i 308.

Link to comment
Share on other sites

Går bra å skyte med dei, men soting fører sakte men sikkert til oppbygging av en karbon ring i kammeret ditt, som før eller senere vil begynne å påvirke presisjonen. Så er ikke helt uten ulemper, bare sørg for å rens kammer og låskasse etter det er gjort.

 

Fins flere halvgode løsninger på dette.

Sette kula dypere så kuleholdet blir høyere og det trengs litt mer trykk før den forlater hylsa.

Bruke et raskere brennede krutt, vil kvitte deg med problemet også.

Og i ditt tilfelle bruke en litt kraftigere ladning.

 

Men ingen av delene er en perfekt løsning i lengden.

Vet du ikke hvorfor dette skjer er ikke løsningen så åpenbar heller.

Men dette skjer generelt sett bare ved svake ladninger, eller av at man bruker veldig sakte brennende krutt, eller en god kombinasjon.

 

Om du faktisk trimmer hylsene til riktig lengde for kammeret ditt, i stedet for å bruke en trimmelengde som er oppgitt i ei eller anna ladebok som 99% sikkert, ikke stemmer overens med kammeret ditt så vil dette problemet forsvinne permanent og du kan sette kulene dine til den dybden dei gir best presisjon, med kruttladninga som er best i løpet ditt.

Det er en permanent løsning og den eneste som egentlig er riktig.

 

Men har du ikke verktøy så du kan måle hylsevekst med og er nøyaktig når du lader kan dette også være en smule skummelt.

Så det tilhører ikke i boka til en uerfaren hjemmelader.

 

Grunnen til sotinga er veldig enkelt forklart, at trykket i kammeret bygger seg for sakte opp, og hylsa bruker for lang tid på å forsegle kammeret så krutt gasser og uforbrent krutt finner veien bakover i kammeret istedenfor der det skal.

Til nærmere hylsehalsen er skulderen i kammeret dess fortere forsegles kammeret, og motstanden mot tilbakeslaget blir også høyere til nærmere en er.

 

Som eg har nevnt over om du skal begynne å eksperimentere med dette så må du være nøye med trimming.

Og du må vite hvor mye hylsene du bruker strekker seg når dei blir skutt, og husk at hylsene strekker seg mest den første og andre gangen dei blir skutt, før messingen begynner å blir herdet.

Soting/oppmjuking av hylsehalser vil også føre til ekstra flyt i messingen i hylsehalsen.

 

Her er et billig og godt verktøy for dette, bare følg instruksjonene i videoen, og mål flere ganger for å være sikker på at du oppnår korrekt måling.

 

http://www.sinclairintl.com/reloading-e ... 32925.aspx" target="_blank

 

Dette er måten eg gjør det på, hva andre gjør er selvfølgelig opp til dei selv.

Men har hittil aldri hatt problemer med sotede hylsehalser pga dette.

Og at kula må sitte kaliber lengda ned i hylsehalsen er egentlig bare tull om du har tilstrekkelig kulehold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...