Jump to content

Anschütz 1770 223 ?


Trond C

Recommended Posts

Jeg tenker å kjøpe en rifle i 223, og har fokusert på Anschütz sin 1770 som er laget bare for det kaliberet. Har ikke sett våpenet mye omtalt i Norge, det nevnes hos en forhandler, men uten pris. Har sett det på tysk nettbutikk til rundt 1200 Eur på tilbud, men forstår at import derfra har sine utfordringer. Har lest omtaler og det kommer stort sett greit ut i disse. Jeg har en Anschütz 1416 i 22 kaliber som jeg er veldig fornøyd med, derfor litt opphengt i merket :) Det finnes jo andre små/dedikerte 223 rifler, men er det noen her som har erfaring med A. 1770 / kjennskapt til den og kan gi noen grunn til å velge noe annet?

 

Anschutz-1770-D-223-Rem-European-Meistergrade.jpg

 

http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=306&menu=262&sprache=1&produktShow=detail

Link to comment
Share on other sites

I fjorårets Landerø katalog, står den til 14900,-. Har veldig lyst på en selv. Hvis du kjøper så hadde det vært moro med en oppdatering om hva du mener. Vet ikke om du har sett denne, men det er i hvert fall en forholdsvis grundig gjennomgang.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ja prisen på ca. 15000,- tilsvarer "veiledende" pris der jeg har sjekket, Tyskland og USA, men den har dukket opp til pris rundt tilsvarende 10000,- norske kroner et par steder nå. Jeg skal riktignok til Berlin og besøke min datter der om noen uker, men regner med jeg ikke bare kan kjøpe en og ta den med meg :) Må vel belage meg på rundt den veiledende prisen for å kjøpe her i landet

Link to comment
Share on other sites

Hei Trond.

Hør med Landrød på hvilken pris de kan gi deg:)

Jeg er i samme verden som deg vedrørende merket Anschütz.

Jeg har 3 børser hittil: 1416-1416-1516 og den 4 skulle helst vært en 222.

222 har litt høyere potensialet på pressisjon enn 223, (men dette er en smaksak tror jeg)

Anschütz har en boltgang og et avtrekk som ikke står tilbaket for noe (evt. STR Match er likt)

Fantastike våpen som går godt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo andre små/dedikerte 223 rifler, men er det noen her som har erfaring med A. 1770 / kjennskapt til den og kan gi noen grunn til å velge noe annet?

Det er så absolutt en fin-fin rifle, men den har et par bakdeler også;

-Er du hjemmelader og vil bruke tunge kuler kommer den ikke med riktig riflestigning.

-Den er rimelig tung til å være nedskalert, hvis du sammenligner med tilsvarende (S&L og Sako).

Hvis ikke dette betyr noe, så er valget enkelt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke meningen å kapre tråden,men det er så lite å finne på nettet om disse

riflene at jeg tar sjansen.

Jeg har selv en 1740 .222 i kommingen og vil gjerne spørre Mas-36 om du

har noen som helst opplysniger om denne?? Jeg lurer på det meste,som riflestigning,

historie ,fabrikkammo den trives med til fugl og rådyr osv.Alt er av interesse.

Ser ut til å være glissent med eiere av denne som vel er forløperen til 1770 og derfor

muligens er interessant, også for de som lurer på denne lekkerbiskenen.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg blir spørt så må jeg svare :mrgreen:

 

Jeg kjøpte min 1740 august i fjor ny i butikk.

 

Riflestigning fikk jeg oppgitt til 1/14 men har ikke sjekket siden det er jo den normale riflestigning i dette kaliber. Jeg har brukt min så lite at jeg har skutt 36 skudd med den :oops: og kun 2 typer ammo. S&B FMJ og S&B SP begge har samme treffpunkt ut til 150meter(etter det skyter FMJ flatere) Har skutt 4 kråker og 2 skjør pluss 3 rev med den. Alle med SP kula.

 

Avtrekket er supert, men syns sluttstykket beveger seg litt tregt til å være ei så dyr rifle/men det går seg sikkert til med mere bruk.

 

Er det noe mere du lurer på Ptarmigan så er det bare å spørre :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Har lite trening med rifle,så det blir å finne en skytebane med

velvillige folk som kan hjelpe en litt i gang.Farvannet ved Kr.Sand

virker lovende.

Vil prøve å finne to typer ammo med samme treffbilde.

En billig til trening og fugl samt en blyspiss som forsåvidt kan

koste hva den vil.

Ser ut som om vi er to av veldig få med disse våpnene uansett

land,men det lille en finner er uhyre positivt,særlig på presisjon.

Gleder meg til den kommer i hus.

mvh

Ptarmigan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...