Jump to content

Innskyting av rifle


Henrik83

Recommended Posts

Det vanligste er vell å skyte inn på 100 meter. Men siden du skal bruke den på toppjakt der det kansje ofte blir litt lenger hold kan det kanskje være greit å skyte inn på 150 meter. Aller helst ville eg ha skutt inn på 100 meter og så skutt på 150 og 200 meter for å se hvor mye kula faller.

Link to comment
Share on other sites

Skyt inn på 100, midt i. Så lager du deg en klikktabell (verifisert på bana) for hver 10-20m utover til den avstanden du regner som maks. Husk også på at du må sjekke igjen til vinteren. Innskyting i 20 grader kan gi avvik da det er minus 20 grader. Hvis du har mulighet så kan det også lønne seg å kjøpe en billig avstandsmåler til akkurat denne typen jakt. Jeg brukte vel 800 kr på min og den funker fint på de avstander jeg skal skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Jakter med en 223 selv, og kulebanen på denne er jo veldig flat. Jeg liker å skyte inn på 100m, men skyter da inn slik at jeg ligger 3 cm over. Da kan jeg i praksis holde "rett på på alle hold mellom 30m og 150-160m. Er holdene lengre (opp mot 200m) må jeg holde litt høyt, da kula gjerne går 10cm under på dette holdet. Uansett skyter jeg inn først, og skyter på faste avstander som 30-50-75-100-125-150-175 og 200 meter. Tallene for hvor mye over/under i cm kula går på disse avstandene kllistrer jeg på kolben eller har med som en liten laminert lapp. Sjekker du holdet med en enkel avstandsmåler og korrigerer etter dette burde du være trygg på disse avstandene, forutsatt godt anlegg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det aller beste er å skaffe seg et ballistikkprogram (disse er det mange av), legge inn rett data, teste, lage seg en knepptabell og skru på kikkerten når holdene passerer 150m.

Å vite hvor høyt oppe 8 cm er, på en tiur/kråke som sitter på 200m, er ikke lett.

Jeg ser at spets egentlig skrev akkurat det samme. Men da fikk du rådet to ganger :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Å vite hvor høyt oppe 8 cm er, på en tiur/kråke som sitter på 200m, er ikke lett.

 

En ting er å vite om trent hvor 8cm er på en Kråke eller Tiur, det endrer seg faktisk ikke med holdet :winke1: Så enten du holder litt opp eller skrur, vil jeg påstå at det å holde trådkorset i ro der du vil på 200m er det som er den reelle utfordringen.....

Men er ellers enig i at en klikk tabell er godt å ha :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...