Jump to content

Bukkejakt vs "Rådyrjakt"


wickwire

Recommended Posts

Har lest reglene for bukkejakt. Men lurer på noen ting.

 

1) Er det lov å skyte bukk i den ordinære rådyrjakta? Hva er fordel med å kjøpe bukkejakt i såfall?

 

2) Enkelte terreng opererer med 10 kort på inatur.no og andre ubegrenset. Vil alle som kjøper kort et sted med ubegrenset kunne skyte rådyr på det kortet de har, eller vil det komme stopp etter at et antall er skutt?

 

3) Er det krav om ettersøkshund alle steder selv om det ikke står nevnt på inatur? Er det lett å gjøre avtale om ettersøkshund? Hva koster noe sånt?

 

Har en del teori å friske opp merker jeg. Men ser at enkelte kort forsviner raskt, så det er på tide å kjøpe tror jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål to får du svar på ved å ringe de du kjøper kort fra. TIPPER at ubegrenset betyr ubegrenset, og at det av erfaring ikke blir skutt så mange dyr at det er aktuelt å sette stopp.

 

Ja, du plikter å ha avtale om ettersøkshund. Ta kontakt med dem du kjøper kort fra eller spør noen du vet jakter i området. De vet sikkert råd. Lokal JFF er heller ikke dum å spørre i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Tror det ble katta i sekken. Men man vet aldri. Leste rapport fra 2012 hvor det stod at det var lav bestand. NULL skutt 2011 og 2012. Var en begrensning på 10 kort, så det betyr vel at det er tynt der. Selv om det kan ha endret seg nå. Kortet var billig i hvertfall. Blir noen fine turer uansett. Får vel dra med et småviltkort i tilegg. Det er vel must å ha om man går på noe annet?

 

Er vel også mulig å melde seg inn med sidemedlemskap i den aktuelle JFF'en som er i området om det er vanskelig å få avtale om hund.

 

Noen som har noen områder som er gode på Østlandet, utgangspunkt Oslo? Blir å jakte uten hund. Får også se hva somer mulig gjennom JFF'en jeg nylig har meldt meg inn i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...