Jump to content

Swarovski z3 4-12 x50


muskedundern

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt rifle og skal utstyre den med kikkert-altså er jeg fersk på feltet.. Er det klønete å ikke kunne sette forstørrelsen ned til 3/2,5 ved rådyrjakt (stort sett i kulturlandskap). Blir litt "trangere" bilde men uskikker hvor mye det har å si i praksis, noen som han erfaring og tanker rundt tema?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt smak og behag. Jeg jakter nesten bare med en kikkert med 3-12x Det er ikke ofte jeg setter forstørrelsen helt ned. Det hender en sjelden gang at jeg skal ha en post hvor jeg vet jeg ikke har mer enn 20m sikt noen vei, og da tar jeg gjerne en børse med et annet sikte, men det er ikke ofte. Og det er gjerne på elgjakt. Du klarer deg fint med 4x som minste forstørrelse, tror jeg. Det er ikke VERDENS UNDERGANG hvis du en dag skulle slumpe til å ikke finne dyret i kikkerten heller. I hvert fall er det ikke det for meg. Å ikke komme til skudd når du treffer vilt blir akkurat like mye rutine og en del av jakta som alt annet. Våger påstanden at det er EKSTREMT sjeldent kikkertsiktet som har skylden :roll::winke1: I de aller fleste situasjoner er jeg glad for å ha muligheten til å skru opp forstørrelsen. Det veier opp for ulempene som kanskje kunne oppstå hvis jeg var veldig uheldig. Og de gangene jeg har fått elg rett i fanget har det faktisk også gått veldig bra.

 

Det er klart; skulle du jaktet først og fremst på dyr i fart på kort hold ville det vært tåpelig å gå for en slik kikkert, men det er ikke det du skisserer, så jeg har ingen kvaler med å anbefale deg denne kikkerten hvis du liker den. Det finnes jo mange alternativer, så jeg regner med det er noe med denne som tiltaler deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...