Jump to content

Ladedata fra norma.cc ifht ladeboken - 7x57R


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Skal lade 7x57R, med Oryx 156gr, Norma hylser og Norma N204.

 

Data A: Norma.cc oppgir minimum 42gr (hast. 723 m/s) og max 44,3 (759 m/s) for denne kombinasjonen.

 

Data B: Til sammenligning oppgir ladeboken min. 45gr (721 m/s) og max 47gr (758 m/s) n204 sammen med 160gr sierra.

 

Spørsmål 1: Er det trygt å benytte ladedata for 160gr Sierra til 156gr Oryx?

 

Spørsmål 2: Hvorfor er det så stor forskjell mellom data fra fabrikk og ladeboken?

 

Spørsmål 3: Norma.cc oppgir col 74mm, mens deres egne fabrikkpatroner er 76,5mm. Er dette av betydning?

 

Jeg er nybegynner (men har "fadder) så ta ikke min kunnskap for gitt når du svarer.

 

Takk for alle råd!

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jo flere kilder en forholder seg til, jo større blir forvirringen. Jeg begynte å lade på 80-tallet, og den gang var det begrenset tilgang til ladedata. Vihtavuouri var ganske enerådende med en ladetabell du fikk i papirformat hos den lokale våpenpusheren, og så var det Ladeboken. I dag er det myriader av ladedata tilgjengelig digitalt, og jeg har aldri noensinne vært mer i villrede om hva som er fornuftige ladedata. Kruttprodusentene har et relativt snevert utvalg av kuler i sine ladedata og visa versa når det gjelder kuleprodusentene. Direkte konkurrenter vegrer seg for å oppgi ladedata for konkurentens komponenter, og alt krutt ser ut til å ha blitt mye svakere med årene (eller rettere sagt, trykkgrensene er redusert). Innføring av homogene kuler og kopperbelagte blykuler gjør at 'logisk sammeligning' av ladedata basert kulevekt og kruttype er blitt risikosport. Mange teorier rund Col, som f.eks. magaisnlengde, friflukt og settedypde relatert til kulediameter, men alle kuleprodusenter burde i det minste ha en anbefalt, nominell Col for sine egne kuler, og kanskje også en faktor som gikk på friksjon i løpet. Ballistisk koeffisient sier vel egentlig ikke så mye om kontaktareal/friksjon i løpet?

At Norma har sprikende data på sin egen fabrikkammo vs ladedata bekrefter vel bare hvor lite troverdige data som finnes der ute....

 

Var sikkert ikke mye til hjelp dette, er vel mer å betrakte som en digresjon

Link to comment
Share on other sites

Norma sine data er på den "forsiktige" siden..

Ladeboka versjon 1 og 2 var ganske heite, men de har også gått gradvis nedover i versjon 5,6 og 7(særlig etter at Jørund Liens erfaring kom med i bildet)

Sierra 160grs har mykere og tynnere mantel enn Oryx, og tåler derfor noe mer krutt/trykk.

Normas data mot max er ofte en grei lading :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Je skjønner egentlig ikke hvorfor du skal gå over norma sine data. Det er faktisk norma som leverer kruttet å jeg tror faktisk de har peil på hva de oppgir som max-min data.....

Ladebokens data er (om jeg ikke husker helt feil) testet i et våpen. Hvilke garantier har vi for at våpenet ikke har litt romt løp, litt lang friflukt eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...